Els agents de les activitats primàries que es desenvolupen dins d'espais protegits consideren que l'existència de les activitats turístiques, lúdiques i recreatives en aquestes zones afavoriran positivament en la convivència del sector amb el medi ambient, així com en la conservació d'aquestes zones.

Així es revela en l'estudi "Parc endins" de la Fundació del Món Rural (FMR), que ha recollit la percepció social al voltant del paper que tenen les activitats primàries que es realitzen dins del marc d'un espai natural protegit, en aquest cas, els parcs naturals.

Un dels punts que destaca per ser poc habitual és la percepció favorable que tenen els 26 agents estratègics escollits arreu del territori català (representants de l'administració gestora i tènics del parc, associacions del territori, pagesos, ecologistes, polítics locals, entre d'altres) respecte a la funció del turisme en els entorns protegits. Sembla, doncs, que aquestes activitats que han estat en lluita constant amb el camp han trobat un element amb el qual acostar postures i que els orienta en la mateixa direcció.

Tot i que el turisme provoca controvèrsies entre el sector, segons va remarcar el tècnic de Medi Ambient de la Fundació, Marc Costa, la valoració general del sector vers aquestes activitats és positiva. És cert que els entrevistats van insistir en l'augment del sector serveis dins dels espais protegits, motiu pel qual han matisat que permeten el turisme sempre que sigui "moderat" i tendeixi a "models sostenibles".

El que ha quedat clar amb aquest estudi, que només pretén contribuir a la cultura del diàleg i de la comunicació, i de fet, és el que des de la Fundació es posa de manifest, és la necessitat d'un treball conjunt entre pagesia i medi ambient on es reconegui el paper del pagès com a element "clau" en la configuració i preservació del paisatge amb "mesures de contraprestació pels serveis i funcions ambientals que compleix".

Entre altres propostes incloses en el decàleg, aquest compromís mutu s'hauria de concretar a través d'una producció agroalimentària local de qualitat i de la creació de marques pròpies, tant de productes del camp com associats als parcs. Seguint els entrevistats, aquesta gestió s'ha de completar amb el sector terciari que es percep com l'àmbit que pot generar més oportunitats a partir de l'actractiu del paisatge.