El Consell de Ministres va autoritzar ahir, a petició del Ministeri de Foment, els canvis al contracte a la concessionària de la línia del tren d'alta velocitat (TAV) Figueres-Perpinyà, TP Ferro Concessionària S.A, per compensar els retards a la resta de la línia que impedeixen posar-la en funcionament. L'empresa percebrà fins a 128 milions d'euros, 20 dels quals ja s'han aportat aquest any, i se'ls allargarà la concessió dels 50 als 53 anys.

El tram està acabat des de febrer de 2009, complint amb els terminis marcats en el projecte, però no es preveu que pugui entrar en funcionament fins el 2012 perquè no s'han complert les previsions a la resta del tram que permetrà enllaçar la línia amb Barcelona. Tal com s'establia en el contracte, l'empresa ha de rebre compensacions econòmiques per no poder rendibilitzar la inversió durant aquests quatre anys. El Govern va informar que es pretén "mantenir l'equilibri econòmic i financer" de la concessió. Per això, ahir ho va aprovar el Consell de Ministres, autoritzat a aplicar les modificacions al contracte que tal com va publicar Diari de Girona es van anunciar fa un mes.

Una part de les aportacions es faran mitjançant un préstec participatiu (un element de finançament a llarg termini amb un interès variable relacionat amb l'evolució de l'empresa) i una altra a partir d'una compensació econòmica, per imports de 66,3 i 62 milions d'euros pel període 2009-2012.

L'anualitat del 2009 d'aquest préstec participatiu ascendeix a 20,4 milions d'euros. Pel període 2010-2012, la despesa serà de 45,9 i 62 milions d'euros respectivament, una despesa que va ser autoritzada el 6 de novembre. Pel que fa a la concessió per a l'explotació de l'activitat del tram Figueres-Perpinyà, s'allargarà els tres anys més previstos per incrementar així els beneficis.