Una part dels beneficis que generi l'empresa Acesa amb la concessió de l'autopista C-32 (de la costa) fins a Blanes revertiran en diverses obres previstes especialment a la comarca de la Selva. En el conveni signat ahir entre el Govern i la companyia gestora de peatges s'estipula que aquesta darrera podrà explotar la carretera fins a l'any 2021 a canvi de reinvertir fins a 100 milions en projectes d'obres diverses.

D'aquesta manera Acesa es responsabilitzarà de la construcció de la futura carretera segregada que unirà Blanes amb Lloret. En l'actualitat, la Generalitat ja està redactant el projecte de traçat, que serà una via de 7 quilòmetres de llargada, amb un carril per sentit, que donarà continuïtat a la C-32 en direcció Lloret i descongestionarà l'actual carretera d'accés a la Costa Brava (GI-682), que transcorre per l'interior de les poblacions de Blanes i Lloret. Aquest fet possibilitarà la reconversió de la GI-682 en un carrer i facilitarà la creació d'un doble carril bus que discorrerà pel centre de la calçada i unirà les dues viles.

Si es manté el darrer projecte d'enllaç previst entre Blanes i Lloret, és segur que la futura carretera segregada creuarà Sant Pere del Bosc mitjançant un túnel de 160 metres, modificarà el nus d'enllaç a l'Àngel i només es construirà una rotonda a les Alegries.

L'esmentat conveni també obliga Acesa a finalitzar i posar en servei les obres de perllongament de l'autopista C-32 entre Palafolls i Tordera que s'estan executant en l'actualitat i s'inauguraran el juny de 2010. De fet, al voltant de la girola que s'està cimentant a la carretera que uneix Blanes i Tordera (GI-600), ja es poden veure els pilars damunt els quals es col·locaran els carrils de circulació. Precisament, aquesta girola està concebuda com un punt de confluència que permetrà distribuir el trànsit en direcció l'autopista, la futura carretera segregada, la N-II i la GI-682.

La concessionària dels peatges també haurà de modernitzar els enllaços i barreres de protecció, a part de realitzar altres millores a l'autopista. No obstant això, el conveni té una clàusula per compensar l'empresa en cas que l'afluència de trànsit no sigui suficientment voluminosa com per generar benefici. Davant d'aquesta situació hi ha uns mecanismes de compensació econòmica -similiars als que utilitza el Ministeri de Foment amb l'AP-7- per indemnitzar Acesa. Des de la Generalitat valoren positivament aquest acord perquè permetrà potenciar les comunicacions i l'accés a la Costa Brava Sud.

Traspàs de la N-II

La Generalitat també va subscriure ahir un altre conveni de col·laboració amb l'Estat pel traspàs de la N-II al seu pas pel Maresme. Concretament, entre Montgat i Tordera. Si el Consell de Ministres ho aprova el canvi de titularitat serà efectiu el 2010.

El pacte va acompanyat d'una aportació de 400 milions per a la construcció d'un vial alternatiu que evitarà el pas per l'interior dels nuclis urbans; realitzar diverses obres a l'entorn de la ronda de Mataró (C-32); i desenvolupar una variant a Arenys de Mar (B-511) que es licitarà l'any vinent. Paral·lelament, el Govern està treballant en la redacció de l'estudi informatiu de la ronda del Baix Maresme entre Montgat i Mataró.

A banda d'aquests projectes, el Ministeri de Foment està estudiant la creació d'una nova carretera al Maresme per al trànsit de llarg recorregut.