El nou model aeroportuari presentat pel ministre Blanco, tal com ha dit Artur Mas, és inacceptable per Catalunya. No podem admetre una lògica en la qual la part catalana tindrà només l'opció de vetar decisions preses per una majoria imposada per Madrid i és que, com molt bé ha dit Germà Bel, "sobre la base del vot negatiu no es pot construir un projecte d'aeroport". Només podem acceptar una proposta en la qual les institucions catalanes -amb els privats- puguin incidir en inversions, taxes i polítiques comercials dels nostres aeroports.

Si el model és inacceptable, la presentació dels comptes d'AENA causa, però, veritable vergonya aliena. Fa vergonya veure que els aeroports espanyols tenen unes pèrdues milionàries. Uns 597 milions d'euros previstos per enguany, 300 dels quals de l'aeroport de Barajas. I, a més de les pèrdues, un deute de 12.700 milions d'euros, una xifra ingent de pessetes. Hauria de fer vergonya als seus gestors perquè, ningú, a Europa, té aquestes pèrdues. Sense anar més lluny, Abertis, una empresa catalana, està gestionant 31 aeroports a tot el món, del Regne Unit a Suècia i de Bolívia a Estats Units, amb uns ingressos que -malgrat la crisi- creixen any rere any.

Les pèrdues espanyoles són, però, ben comprensibles -més enllà de les escandaloses remuneracions dels controladors aeris-, si tenim en compte que l'operador, AENA, continua essent una entitat pública amb una gestió completament polititzada i totalment centralitzada. El consell d'administració d'AENA el formen alts càrrecs de diferents ministeris. I difícilment hi poden haver beneficis quan hi ha una comptabilitat única per tots els aeroports, amb subsidis creuats entre tots ells. Només a Romania hi queda un model semblant!

Sobretot hauria d'avergonyir molt el ministre Blanco la xifra de benefici de l'aeroport de Girona. Fins a l'any 2003, l'aeroport de Girona va ser un espai completament desangelat, amb només uns pocs xàrters a l'estiu, que cada any portaven menys passatgers. Les seves sales servien per a organitzar-hi les quines nadalenques de Vilobí i les seves pistes eren aparcament de camions quan hi havia problemes a la Jonquera.

L'esforç de les institucions catalanes, Generalitat i Diputació, i de la societat civil gironina, Cambra i Federació d'Hostaleria, van permetre que l'aeroport sortís del cul de sac, fins a convertir-lo en un aeroport amb un nombre impressionant de vols regulars diaris que, finalment, són els que suposen uns beneficis considerables per a AENA.

Cal recordar, però, que l'activació de l'aeroport, per fer-lo passar de ser una sala per les quines, fins a un aeroport referència a Europa, no només no va comptar amb la col·laboració d'AENA, sinó que es va fer... malgrat AENA! Mai es va atendre la nostra demanda de flexibilització de les taxes, mai es va empènyer a temps la necessària millora del handling, va costar Déu i ajuda que entenguessin la necessitat d'habilitar aparcaments... fins va costar que convoquessin una concessió per instal·lar un quiosc!

Ara és, però, una mofa que se'ns digui que l'aeroport de Girona obté 12,7 milions de benefici anual i que no es vol traspassar. És una burla perquè les institucions i la societat civil gironina han finançat i financen la dinamització d'aquest aeroport amb gran esforç, per tal que els beneficis que genera vagin a eixugar les pèrdues de Barajas o de l'aeroport de Valladolid.

Per tot plegat, em sembla que més enllà del traspàs de l'aeroport del Prat, Catalunya i la societat gironina farà bé d'exigir un just traspàs de l'aeroport de Girona. I és que l'aeroport d'avui l'hem fet nosaltres. Ells tenien només una sala de bingo nadalenca amb aparcament! Que ens traspassin el Prat pot ser molt necessari. Que ens traspassin Girona és just.