La forma de pagar d'avui

El desdoblament de la N-II a les comarques gironines és una obra que comprèn 101,4 quilòmetres, des de la Jonquera fins a Tordera. D'aquests cent un quilòmetres, n'hi ha vuit de desdoblats. Els primers passos pel desdoblament de la N-II van començar l'any 1995. Portem, doncs, més de 15 anys d'injustificable espera amb retards en el terminis administratius de redacció dels projectes, en els terminis de licitació i en les partides pressupostàries consignades i no gastades, no executades, any darrere any. Els dos trams que van des de Caldes de Malavella fins a Maçanet de la Selva estan començats i aturats per la retirada de les empreses constructores. En el cas del tram Caldes de Malavella-Sils, les obres estan aturades des del desembre del 2007.

Convenia fer quelcom per conèixer el capteniment del Govern central sobre aquesta obra aturada que situa Girona com la demarcació amb menys quilòmetres d'autovia de l'Estat. Per això, el passat dimecres vaig formular una interpel·lació al ministre de Foment, José Blanco, per portar a debat i per desencallar aquesta obra. Ho vaig fer en el Ple del Congrés dels Diputats. En trenta anys de parlamentarisme no he trobat mai el precedent d'algun parlamentari que hagués portat aquest assumpte a discussió i votació en el ple de la cambra baixa en forma de debat i votació. Convé recordar que un grup com el català tenim un torn de presentació d'interpel·lació cada mes i mig, aproximadament, i que gastar una carta per un assumpte territorial no sempre és fàcil dins de l'ordre de prioritats del grup. Però vam tenir el debat i això va ajudar a despertar aquesta obra dels calaixos del Ministeri de Foment. D'entrada, posar el ministre de Foment en la situació de respondre políticament i tècnicament ja activa tot l'aparell del Govern de l'Estat. També fa que l'interpel·lant reculli les últimes dates de tot l'historial que té i afili la seva argumentació.

La situació de la N-II a les comarques gironines es veu reflexada en el primer gràfic. Aquest és l'estat de les obres i els processos administratius, però en el gràfic, a la part inferior, hi ha els terminis que el Govern de l'Estat ha anat fixant des de l'any 1995 i que en alguns casos tenen uns incompliments evidents. Hi ha retards, llargues esperes entre un tràmit i el ?següent. Però aquesta només és una mirada al retrovisor. Els futurs terminis no poden tenir aquests incompliments. Observin en el segon gràfic que hi ha dos trams en els quals farà 17 anys que van començar els tràmits.

Durant el debat parlamentari, el ministre va parlar que es podien incorporar en el Pla Extraordinari d'Inversions els "trams madurs". Quins trams més madurs que els dos de Caldes de Malavella a Maçanet de la Selva que per ser tan madurs fins i tot estan iniciats i aturats? El tram entre Maçanet de la Selva i la Tordera estava a punt per ser licitat a començaments de 2009. Quina és la moció que hem pactat el grup parlamentari proponent amb el Govern i amb el grup de la majoria? Incorporar la licitació del tram entre Caldes de Malavella i la Tordera en el Pla Extraordinari d'Inversions. Licitar aquest tram durant la segona meitat de l'any 2010. Estem parlant de 20,3 quilòmetres que molt probablement seran adjudicats a una mateixa empresa o unió d'empreses. He parlat amb alcaldes de la Selva afectats per les obres. Per una banda, voldrien una solució immediata, però per l'altra saben que l'obra pública en els propers anys només es veurà finançada per el pla de col·laboració público-privada (obres finançades per entitats de crèdit) i que és bo que aquests 20 quilòmetres comencin a ser iniciats després de la licitació. Totes les obres del Pla Extraordinari han d'estar acabades el 2014. Això vol dir que aquest any hem de tenir acabat tot el tram de la Selva i hi hem de sumar els trams del Gironès. Avui hi ha 8 quilòmetres en servei (Fornells de la Selva-Caldes de Malavella). Als 26 quilòmetres de la autopista AP-7 que faran funcions d'autovia, des de Fornells fins a Medinyà, encara els falten alguns tràmits administratius, però l'empresa que explota la concessió -Accesa- té motius i interès en fer anar ràpides les obres (aquest és un altre tema). El tram ínfim entre Medinyà i Orriols oficialment està en obres tot i que només s'ha tallat alguns arbres i s'haurà d'estar a l'aguait de l'efectiu inici de le sobres.

Des d'Orriols fins a la frontera francesa, els tràmits estan més endarrerits. El Govern de l'Estat diu que en bona part per les mesures correctores plantejades per les administracions locals. Certament la redacció dels projectes constructius ja s'haurien d'haver acabat segons els calendaris d'adjudicació dels projectes. Aquest és el següent esglaó. L'Alt Empordà i les seves obres viàries (N-II i N-260 desdoblades) serà el nou horitzó d'aquesta batallà per tenir autovies.

Després de la interpel·lació, el ministre José Blanco em va convidar a ?acompanyar-lo a Girona a l'acte d'inici de la perforació del túnel del TAV a la ciutat. També va convidar el diputat socialista per Girona Juli Fernàndez. Durant l'aterratge i l'enlairament a l'aeroport de Girona vam poder veure les obres de la N-II aturades, i vam poder explicar al ministre la situació. Vam obrir les carpetes i vam comparar informació. Tot plegat va suposar un impuls perquè el ministre del ram es posés la N-II al magí a partir de l'experiència observada (per primer cop) i un impuls perquè el proper dimarts el Congrés dels Diputats voti, espero que per unanimitat, que el Govern està obligat a licitar totes les obres de la N-II a la Selva en la segona meitat d'aquest any perquè estiguin enllestides en un parell d'anys. Haurem de continuar treballant per als trams pendents. Els alcaldes i els ciutadans que m'han preguntat: això va de bo? Els hi dic que sí, però que, per si de cas, tots haurem d'estar vigilants en el compliment d'una obra que s'ha desencallat després de més de dos anys i mig d'aturada total. Una setmana parlamentària profitosa.