El Consell Escolar de Catalunya ha donat el seu vist-i-plau al projecte de decret de direccions dels centres públics en contra de l'opinió dels dos sindicats majoritaris que hi estan representats, Ustec·STEs i CCOO. Les dues formacions van presentar un vot particular en contra, cosa que significa que van deixar constància dels motius pels quals rebutgen aquesta regulació prevista en la Llei d'Educació de Catalunya.

Aquests sindicats coincideixen a qüestionar el poder que s'atribueix a les direccions, la possibilitat que puguin prendre decisions sense consultar el claustre docent o el consell escolar i que se'ls atribueixi massa competències, sense que aquesta responsabilitat es retribueixi o es reconegui de manera adequada.

La Federació d'Ensenyament de CCOO veu en aquest decret "un pas més en el procés de desresponsabilització del Departament d'Educació com a titular dels centres públics". Comissions denuncia un increment excessiu de les competències atribuïdes a les direccions dels centres, atorgant-los "unes funcions més complexes i desproporcionades" sense que tinguin ni les eines ni l'estructura organitzativa ni el suport adequats per dur-les a terme. D'altra banda, el sindicat veu "perjudicial" per al sistema que coexisteixin "dos tipus de direccions, l'ordinària i la professional", ja que -des del seu punt de vista- això pot ser motiu de discriminació entres uns i altres. Malgrat aquesta consideració, CCOO està d'acord amb la professionalització de les direccions però no amb el model que proposa el Departament d'Educació perquè "no respon a les necessitats actuals dels centres".

Per la seva banda, Ustec·STEs descriu el projecte de decret elaborat pel Departament com "una estructura vertical de comandament", basada en "una figura unipersonal" que els recorda èpoques anteriors. Un altre focus de conflicte apuntat pel sindicat és que qui assumeixi la direcció també establirà una relació laboral amb el professorat, en el sentit que haurà de tractar qüestions relacionades amb la disciplina o amb les condicions de treball. D'altra banda, troben injust que les avaluacions externes de l'alumnat i dels centres s'utilitzin per valorar la feina de la direcció.

A més a més, Ustec·STEs veu en el decret un intent d'obrir les portes a la introducció de qüestions pedagògiques "d'esquenes al claustre i a les mateixes estructures organitzatives del centre". Encara sobre el paper dels docents, Ustec·STEs troba incoherent que el claustre participi en el procés de selecció de la direcció però no en la seva avaluació.