Si la porta d'entrada al món de l'adolescència s'obrís quan el noi o la noia disposa del primer vehicle que li permet llibertat de moviments sense necessitat d'arribar a una cita suat, des d'ahir l'Estat espanyol és una mica més infantil. L'entrada en vigor de la norma que allarga fins als 15 anys el límit per l'obtenció de la llicència de ciclomotor reduirà de manera immediata el parc mòbil d'aquests petits vehicles de fins a 50 centíemtres cúbics i encongirà el planter de motoristes. La Direcció General de Trànsit (DGT) porta temps justificant la mesura en els índexs de sinistralitat que pateixen els joves de 14 anys quan es posen a donar gas, però són molts els que veuen innecessària la regulació. El sector de la moto està preocupat.

L'endarreriment de l'edat mínima per obtenir la llicència de ciclomotor (ara rebatejada com a permís AM) és una mesura que ja contemplava la reforma de l'any 2008 del Reglament General de Conductors però, ateses les crítiques que va generar en el seu moment, el consell de ministres va preferir aplicar una moratòria de dos anys esperant que els ànims es calmessin. Els que més molestos estan amb la norma són els fabricants de ciclomotors que, diuen, com si no n'hi hagués prou amb els efectes de la crisi per amenaçar la seva subsistència, ara els afegeixen una pedra a l'esquena.

Des que l'empresa Gas Gas va deixar de fabricar ciclomotors per centrar-se en la moto de competició, a les comarques gironines tan sols la figuerenca Rieju segueix tocant el segment més petit de les dues rodes. El director comercial de Rieju, Alex López, explica que «el ciclomotor és el nostre principal sector. Dels 19 models que venem, 12 són ciclomotors». Apunta, però, López, que no només Rieju patirà els efectes de la norma perquè «practicament totes les marques» es nodreixen de les ventes d'aquests petits vehicles de dues rodes. I és que excepte les quatre marques japoneses (Honda, Kawasaki, Suzuki i Yamaha), la majoria de fabricants confien en el ciclomotor per fer quadrar els números. És el cas de les catalanes Beta i Derbi i de l'andalusa Motorhispania.

Però no només els fabricants es poden ressentir del canvi de normativa, sinó que totes les branques de la indústria auxiliar, així com els distribuïdors, tallers i botigues del sector motociclista veuen amb temor la reducció de la seva franja de mercat.

Alex López exposa que «en total unes 25.000 persones a tot l'Estat en poden sortir malparades». Des de Rieju apunten, a més, que les conseqüències d'endarrerir l'edat mínima per obtenir la llicència de ciclomotor repercutirà en el global del mercat de la motocicleta perquè «hi haurà menys gent que compri ciclomotors i, per tant, menys gent que s'enganxi al món de les dues rodes. El problema no és només avui, sinó el futur de la moto».

El debat de la sinistralitat

El president de les autoescoles de Girona és Joan Sala, i apunta que «de moment és una incògnita com afectarà això els nostres negocis». Sala destaca que és possible que el jovent no es tregui la llicència de ciclomotor als 15 anys «perquè prefereixin esperar-se fins als 16 i obtenir el permís A1 que permet portar motos de fins a 125 centímtres cúbics i, a més, dóna per aprovada la part teòrica del carnet de cotxe». La llicència de ciclomotor té un cost d'entre 300 i 400 euros si no se suspèn més de dues vegades, cosa infreqüent perquè «són molts els qui ja han portat ciclomotors d'amics o de familiars». La traça dels més joves al manillar és un fet que destaquen els contraris a la norma dels 15 anys perquè, a més, el ciclomotor suposa donar una òptima formació -amb vehicles menuts i manejables- als futurs conductors de moto grossa o de cotxe.