Adif ha confirmat que els trens començaran a circular pel tram internacional del TAV abans de finals d'any, tot i que han assegurat que encara no hi ha cap data oficial ni per a la seva posada en funcionament ni per a la venda del bitllets. Així ho va explicar ahir el president de l'administració ferroviària, Antonio González, durant una visita amb la premsa en un "tren laboratori" d'Adif. González, a més, va anunciar que l'estació de trens, ubicada al terme de Vilafant, es dirà Figueres-Vilafant, "a petició del territori". D'altra banda, els propers dies 4, 17 i 30 de novembre es posarà a prova la seguretat del Pertús amb tres simulacres d'emergència.

Malgrat l'anunci que es va fer des de França fa diverses setmanes fixant la circulació dels primers trens per al proper 12 de desembre i la posada a la venda dels bitllets per al 12 de novembre, el president d'Adif va voler deixar clar ahir que no hi ha cap data oficial i que seran "els estats espanyol i francès els encarregats de decidir-la i anunciar-la". En tot cas, va assegurar que serà abans de finals d'any i que, a banda dels TAV, també hi podran circular trens de mercaderies des del Port de Barcelona fins a la frontera a través del tercer rail.

Durant la visita en tren que González, juntament amb el subdelegat del Govern a Girona, Francisco-Francesc Busquets i el delegat del Govern a Catalunya, Joan Rangel, va presidir ahir al matí, des de Figueres fins al túnel del Pertús, també va anunciar que l'estació rebrà el nom que Vilafant va demanar. Per tant, finalment es dirà Figueres-Vilafant, després de la polèmica iniciada a la capital altempordanesa i del posterior canvi de postura del consistori figuerenc, on es va demanar que aquest fos la denominació defintiva.

Canvi de cartells

Tot i que els rètols que es poden veure als diferents punts de l'estació se l'anomena Alt Empordà, González va explicar que es canviaran per la denominació defintiva que ara s'ha fet pública. En aquest sentit, l'alcalde, Santi Vila (CiU), ha fet una valoració "molt positiva de la rectificació d'Adif", atentent les peticions que s'han fet des del territori. Vila ha fet aquestes declaracions arran d'una carta que ha rebut el consistori on González confirmava la noticía, ja que ni el batlle ni l'alcaldessa de Vilafant eren presents a l'acte que es va celebrar ahir.

La nova infraestructura ferroviària, que ja està gairebé enllestida, compta amb una superfície de 12.600 m2 i permetrà la circulació de serveis d'ample convencional i internacional a partir de finals d'any. Serà provisional, malgrat que no hi ha data per a la definitiva i els batlles no es mostren gaire optimistes per a la seva consecució. En total, ha costat 5,1 milions d'euros dels 337 que l'Estat ha invertit en aquest tram ferroviari. El túnel del Pertús, que travessa els Pirineus a l'interior del qual es troba la frontera entre França i Espanya, està acabat des de febrer del 2008, i per això a l'Estat li urgeix que hi comencin a circular trens.

Precisament, aquest dijous i els propers 17 i 30 de novembre es duran a terme els simulacres d'emergència en aquest túnel, on es detectarà si el Pla de Socors entre ambdós països és l'adequat i si la infraestructura està preparada per a possibles accidents com ara incèncis o un descarrilament, entre d'altres. De fet, el pla preveu fins a 40 situacions d'emergència i aquest dijous es durà a terme la primera, en la qual participaran uns 300 figurants que permetran simular un incendi en un dels túnels. Un cop s'hagin dut a terme, es considera que la infraestructura ja estarà gairebé enllestida.

Els accessos, pendents

Els accessos a la nova estació continuen essent l'assignatura pendent. I és que a dos mesos vista de la inauguració de la zona, encara s'han d'adaptar els vials directes, la passera per a vianants i l'anomenada avinguda Nova Estació.