La clau del futur de Ryanair a l'aeroport de Vilobí d'Onyar s'ha de resoldre durant les dues pròximes setmanes. En el cas que no se signi un preacord amb la companyia irlandesa, aquesta pot marxar per sempre més. El motiu que pot propiciar aquest adéu es basa en la pressió de Ryanair per tancar la nova programació d'estiu. No obstant això, des de la Generalitat hi ha la confiança que la signatura d'aquest principi d'acord es pot tancar en els pròxims dies.

Actualment, l'aerolínia rep uns cinc milions d'euros anuals en subvencions per promocionar l'aeroport de Girona-Costa Brava gràcies a un contracte firmat amb l'AGI -Generalitat, Cambra de Comerç i Diputació de Girona- i que té vigència fins al desembre de 2011. El director de Ryanair, Michael O'Leary, pretén amb aquesta negociació ara arribar fins als 12 milions anuals. Un increment que suposaria a l'AGI haver d'aportar set milions d'euros més cada any.

L'estira i arronsa entre els membres que promocionen l'aeroport i Ryanair fa mesos que dura. En l'actual context econòmic, cap de les administracions, ni la Cambra de Comerç, estan disposats a estirar més el braç que la màniga però tampoc volen perdre la presència de la companyia a Girona. Per la seva part, l'aerolínia considera que amb l'arribada a Barcelona, s'haurien de reduir els costos per operar des d'aeroports més petits com el de Girona.

Per tant, hores d'ara, la negociació continua oberta. El secretari de Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Manel Nadal, va explicar que "si volem que Ryanair continuï a l'aeroport de Girona s'ha de tancar aquest preacord en 7 o 8 dies perquè ha de tancar la programació de l'hivern".

En aquest sentit, Nadal va manifestar que la negociació està "oberta" però "molt avançada". Tant és així que si en els pròxims set o vuit dies no es tanca el preacrod, assegura que es fara abans de les festes de Nadal.

Aquesta signatura garantirà, de forma definitiva, l'operativitat de la companyia de baxi cost des de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar. Un preacord que signaria l'actual govern en funcions i que es traslladaria al nou govern a la Generalitat. D'aquesta manera, el contracte definitiu entre l'AGI i Ryanair el signarà el nou govern, que segons la previsions de CiU es formarà el pròxim 3 de gener.

Negociació sota secret

Les particularitats del nou contracte es porten amb absolut secretisme. El secretari de Mobilitat del PTOP no va voler desvetllar quina seran les condicions pactades entre els memebres de l'AGi i Ryanair i si finalment seran 12 els milions que rebrà anualment. La Cambra de Comerç ja ha manifestat aquest desembre que deixarà d'aportar diners per subvencionar la permanència de Ryanair a Girona per la supressió de les quotes obligatòries que pagaven les empreses a les entitats camerals.