No és gratuïta la fama que té Ryanair de ser un duríssim negociador. A punt d'extingir-se el conveni en virtut del qual té una base a l'aeroport de Girona, i amb l'as a la màniga d'haver començat a operar amb força des de Barcelona, ha aconseguit un acord pel qual continuarà a Girona al menys fins a l'any 2016, però els empresaris i les institucions gironines i la Generalitat li pagaran 7,5 milions d'euros anuals, és a dir, 37,5 milions en total, rebaixa en les taxes d'Aena a part. Uns diners que, al menys legalment i formalment -el secretari de mobilitat de la Generalitat en funcions, Manel Nadal, ho va remarcar per evitar confusions-, es pagaran en concepte de la promoció turística de les comarques gironines que realitzarà l'aerolínia, ja que la normativa europea prohibeix expressament atorgar subvencions a companyies aèries perquè s'implantin en un aeroport.

Les condicions del nou conveni milloren les del signat entre Agi -Generalitat, la Diputació i la Cambra de Comerç de Girona- i Ryanair l'abril de 2008, que ara s'extingia. En aquella ocasió Ryanair es comprometia a mantenir 15 avions amb base a Girona, i s'esperava que acabés transportant uns 8 milions de passatgers a l'aeroport. Rebria uns 14 milions d'euros, és a dir, uns 4,7 en cadascun dels tres anys de vigència del conveni.

Segons el nou conveni que es signarà en els propers dies, l'aerolínia de baix cost tindrà menys avions a Girona (10 a l'estiu i 6 a l'hivern) i es compromet a transportar 4 milions de passatgers a l'any. En aquesta ocasió cobrarà 7,5 milions anuals: un 60% més. Una xifra gens menyspreable, tenint en compte que mesos enrere Ryanair demanava 12 milions per continuar operant a Girona i la Generalitat s'hi va negar per trobar-ho excessiu. Nadal va remarcar que la nova situació pot ser inclús beneficiosa per les comarques de Girona, doncs "fins ara arribaven 5 milions de viatgers a Girona però molts tenien Barcelona com destinació; ara que Ryanair opera a Barcelona, els 4 milions que arribin a Girona s'hi quedaran en la major part".

Això sí: Ryanair cobrarà 7,5 milions anuals sempre i quan transporti aquests 4 milions de passatgers, ja que una de les característiques del nou conveni és que les quantitats varien en funció dels passatgers realment transportats. Els 7,5 milions anuals són el màxim: a menys passatgers, menys diners.

A aquesta xifra s'hi ha d'afegir, a més, la reducció de despesa que aconsegueix Ryanair per la rebaixa de les taxes aeroportuàries -en realitat a Girona no han augmentat i a altres aeroports sí- aprovat recentment per l'ens que gestiona els aeroports espanyols, Aena.

De tota manera la Generalitat, segons va apuntar Nadal, vol que l'empresariat gironí incrementi la seva aportació econòmica, que en el conveni anterior era de 2 milions d'euros.

D'entrada, per a l'estiu de 2011 hi haurà 63 rutes de Ryanair a Girona, 8 de les quals seran noves, a destins com Cochstedt (Alemanya), Karlstad, Skelleftea i Kristianstad (Suècia), Plovdiv (Bulgària), Rzeszow i Szczecin (Polònia), i Tallinn (Estònia). El document signat ahir, que ha desencallat l'operativa de la companyia irlandesa, és només un protocol d'intencions que haurà de ser ratificat en forma de conveni pel nou Govern català. Segons Nadal -que és també el president d'Agi- no ha d'haver-hi cap entrebanc, ja que durant les negociacions "hi ha hagut diàleg amb els representants de CiU".

Segons els responsables de l'Agi, aquest acord d'intencions caldrà ratificar-lo en les pròximes setmanes en diferents contractes futurs, que definiran el marc operatiu i econòmic que regirà la relació entre les dues parts.