La distància entre tren i andana suposa un problema per a bona part dels viatgers. Una dona baixant a l'estació de Caldes de Malavella en un tram de l'andana que no està alçat. La separació que hi ha entre el graó del vagó i l'andana a Sils és força gran. El fet es reprodueix a Flaçà.

Els nous trens Mitjana Distància no s'adeqüen a l'alçada de les andanes de les estacions on s'aturen, de manera que pujar-hi o baixar-ne pot ser una odissea per a una persona amb dificultats de mobilitat, que viatja amb alguna criatura o carregada de paquets o maletes. Aquesta és una queixa recorrent de la Plataforma d'Usuaris de Renfe de la línia Portbou-Barcelona a la companyia ferroviària, a la qual no satisfà cap de les mesures proposades per l'empresa i considera que el pla d'accessibilitat anunciat fa pocs mesos arriba tard.

El sistema de senyalització present a l'interior dels trens -la icona de minusvalia- informa els viatgers de la porta adequada per baixar si tenen algun problema de mobilitat o utilitzen cadira de rodes. A l'altre costat de la porta, però, l'usuari té moltes possibilitats de trobar-se una andana molt allunyada del tren. La companyia ferroviària preveu un servei d'ajuda per a aquestes persones -tant per pujar com per baixar del comboi- que han de sol·licitar abans de la parada, un recurs que el portaveu de la Plataforma d'Usuaris, Albert Orriols, considera «molest» i que no satisfà les necessitats dels viatgers. Des del seu punt de vista, l'adequat seria que les característiques dels trens i les andanes fossin complementàries.

Dificultats a tota la línia

Albert Orriols afirma que el problema es dóna a tota la línia gironina, amb major o menor mesura. Flaçà, Sils i Caldes de Malavella són algunes de les estacions on pujar i baixar del tren és especialment dificultós en alguns trams de l'andana, tot i que s'han alçat alguns metres per tal d'acostar-la a les portes.

A Flaçà, per exemple, els viatgers que ocupen els primers vagons pràcticament han de saltar per descendir del comboi, ja que la llargària del tren supera el tram de l'andana que es va alçar justament per salvar l'obstacle de l'alçada. Els sectors que queden fora de la part arreglada han de saltar uns 50 centímetres, els que hi ha entre l'esgraó del tren i l'andana, motiu pel qual alguns integrants de la Plataforma d'Usuaris han presentat queixes a l'estació. Però aquest no és un cas aïllat i a Caldes passa exactament el mateix quan el passatger no té la fortuna de viatjar en algun dels vagons que s'aturen davant els metres d'andana que s'han elevat.

El portaveu del col·lectiu d'usuaris, Albert Orriols, denuncia que la dificultat és especialment gran amb els Mitja Distància, ja que amb els models de tren vells o amb els Regionals que continuen circulant la diferència d'alçada no és tan gran. Orriols també opina que es produeix un greuge comparatiu amb el servei de Rodalies de Barcelona, on assegura que les andanes de les estacions estan millor preparades.

Els més perjudicats

La gent gran, les persones que tornen carregades de compres, van o vénen de viatge portant maletes, aquelles que van acompanyades de criatures o tenen algun tipus de mobilitat reduïda són les més perjudicades pel problema. A més, Orriols explica que aquestes dificultats a vegades fins i tot donen peu a la picaresca, ja que entre els viatgers s'expliquen històries com la d'un al qual van oferir ajuda per pujar al vagó i van aprofitar la situació per robar-lo.

Al novembre, Renfe va anunciar un pla per adaptar tots els seus serveis en matèria d'accessibilitat i va destacar que ho farà 5 anys abans del que exigeix la llei d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal. Per fer-lo efectiu, la companyia ferroviària invertirà 300 milions d'euros per adaptar part de la seva flota de trens, analitzarà les necessitats dels clients i, entre d'altres qüestions, preveu crear un consell consultiu per controlar i millorar l'acessibilitat dels seus serveis.