L'alcalde de Flaçà, Josep Perich (CiU), està indignat pel mal funcionament del pas a nivell de la via del tren que divideix el municipi i pel silenci de Foment, que disposa d'un projecte per suprimir-lo redactat i aprovat des de fa 3 anys i mig. L'Ajuntament va enviar la seva última reclamació formal al Ministeri ara fa més d'un any, el 13 de gener de 2010, i encara no ha rebut cap resposta. Mentrestant, el Consistori ha de recórrer als Mossos d'Esquadra perquè regulin el trànsit quan la barrera del pas a nivell es fa malbé, cosa que passa molt sovint.

Després d'haver tornat a intentar contactar telefònicament amb el Ministeri, ahir Perich va alertar del perill de la situació i va advertir que si en l'actualitat ja hi circulen molts trens «encara en passaran més amb el tercer rail» per a mercaderies que connectarà el port de Barcelona amb Europa.

L'alcalde va denunciar que el mal funcionament del pas a nivell «comporta que hi hagi nerviosisme, les barreres s'espatllen cada dos per tres, Renfe no té personal i se'n despreocupa». Perich va lamentar que cada vegada que s'avaria, i fins que no arriben els Mossos d'Esquadra, «el pas a nivell queda tancat o mig obert i això és greu» i va explicar que l'últim incident es va produir divendres.

L'alcalde de Flaçà fa un llistat llarg quan se li demana a quines instàncies ha acudit per intentar desencallar el tema, esmentant la Direcció general de Ferrocarrils o la Secretaria d'Infraestructures, on sempre han obtingut el silenci per resposta; també va afegir que sí han aconseguir parlar per telèfon amb diversos responsables de la matèria, però amb l'únic resultat de passar-se la pilota els uns als altres i remetre el Consistori a temes pressupostaris.

L'alcalde va apuntar que, fins ara, hi ha hagut incidents com el d'un cotxe envestit i «destrossat» per un tren fa cosa d'un any, però sense causar ferides d'importància al conductor. Unes situacions de perill a les quals va sumar molèsties com unes obres fetes l'estiu passat, que haurien d'haver durat 10 dies però van mantenir el pas a nivell tancat el doble de temps. A més, Perich va destacar que l'Ajuntament rep les queixes de l'institut de Celrà pel retard que pateix l'autobús que transporta els estudiants, de l'associació de mares i pares d'alumnes de l'escola del poble o de l'empresa de transport per carretera Sarfa.

El maig de 2007, Foment va treure a licitació les obres per suprimir el pas a nivell de Flaçà. Tal com va recordar l'alcalde -igual que el compromís del Ministeri a tirar-ho endavant si tots els grups municipals hi estaven d'acord-, el projecte inclou la construcció d'un vial nou que travessarà la via amb un pas soterrat i dues rotondes que el connectaran amb els carrers ja existents. En aquells moments, el projecte va sortir a licitació amb un pressupost de 5,36 milions i es preveia començar les obres passat l'estiu d'aquell any, amb un termini d'execució de 30 mesos. N'han passat molts més, però, i el pas a nivell continua amb les mateixes condicions.