Geògraf i degà de la Facultat de Turisme de la UdG, Lluís Mundet ofereix una doble visió del conflicte de Ryanair, destacant que per més que molts insisteixin, és un problema que va més enllà de les comarques de Girona i com a tal s'hauria de tractar.

Com valora la situació creada?

A O'Leary, el president de Ryanair, el perden les formes, que no són gens elegants i aquí les trobem molt lletges. Ara bé, fa pocs anys a l'aeroport de Girona hi creixien els xampinyons, i l'any passat hi van arribar poc menys de 5 milions de passatgers. Això té un mèrit, i és de Ryanair. Ha dut molta vida a Girona, i econòmicament s'ha deixat notar.

Ja, però si demana diners per no marxar se li haurien de pagar?

Hem d'entendre que Ryanair és un negoci, no es mou per criteris polítics ni sentimentals. Ara bé, cal destacar que no és un problema dels gironins, sinó de tot Catalunya. Girona és el segon aeroport de Catalunya i el que hi passa afecta tot el país, per més que alguns, interessadament, semblin voler fer entendre que el problema ens afecta només als gironins i que nosaltres l'hem de resoldre.

Qui ha de pagar, per tant?

D'entrada, Aena guanya milions cada any amb l'aeroport de Girona, ja que gràcies a les elevades taxes que hi ha, és dels pocs de tot l'Estat que són rendibles. O sigui que Aena faria bé d'abaixar les taxes que està cobrant, perquè té marge per continuar guanyant diners amb Girona. En canvi, si no les abaixa i Ryanair marxa, Girona serà deficitari igual que la resta d'aeroports espanyols. 7,5 milions l'any són diners, però Aena guanya molt més que això a Girona, més del doble fins i tot.

Només Aena ha d'afluixar la cartera?

Per descomptat que no. Per començar, les institucions catalanes, perquè insisteixo que l'aeroport de Girona no és problema només dels gironins. I també el sector privat. Sé per exemple que en l'actual conveni l'empresa de busos Sagalés paga diners, ja que es beneficia de l'establiment de Rynair a Girona.

Què pensa d'aquests anys de Ryanair a Girona?

Ens agradin o no les seves formes, ens agradi o no el tipus de companyia que és, s'ha de reconèixer que Ryanair ha fet bé la seva feina. Ha aixecat un aeroport que estava mort. I si de cop marxés, l'aeroport avui tindria altra vegada unes xifres irrisòries de passatgers. Almenys fins que no s'aconsegueixi que s'hi instal·lin altres aerolínies.

I de cara al futur?

Acabi com acabi l'actual situació, és important que l'aeroport de Girona es diversifiqui. Cal aconseguir que hi treballin altres companyies, per no dependre exclusivament d'una sola.

No em referia al futur tan llunyà, sinó al més immediat.

En la meva opinió seria bo que les dues parts es tornessin a asseure per negociar. Les negociacions és important fer-les bé, i per això hi han de prendre part negociadors molt bons. No és possible que en temes tan importants cadascú tingui la seva postura irrenunciable, i en no moure's d'ella, s'acabi tot. No, les negociacions són una altra cosa, tothom ha de cedir una mica.

Insinua que fins ara no s'han dut bé?

(Somriu) Les converses s'haurien pogut enfocar de molt diferent manera. Em consta que es podia haver negociat força millor del que s'ha fet.