El tren de molt alta velocitat entre Barcelona i París ha perdut gas en el seu segon mes de funcionament i, després de l'entusiasme i la curiositat inicials, la xifra de viatgers s'ha reduït significativament. D'aquesta manera, mentre que durant els primers 30 dies que va estar en marxa (entre desembre i gener) va arribar a tenir 14.503 passatgers, durant aquest segon mes (gener-febrer) n'ha registrat només 8.740. Així doncs, i segons les dades de Renfe, un total de 23.243 persones han utilitzat la línia d'alta velocitat catalano-francesa en algun dels seus trams durant aquests dos primers mesos en marxa.

La línia es va estrenar el 19 de desembre de 2010. Durant aquests primers 60 dies de funcionament, les relacions que han registrat un major nombre de desplaçaments han estat les que comuniquen les ciutats de Barcelona i Montpeller, que han registrat un total de 4.348 viatgers, i des de Barcelona fins a París, amb 4.199 viatgers. Tot seguit es troba la connexió Barcelona-Perpinyà, amb un total de 3.740 clients, i Barcelona-Narbona, línia que ha estat sol·licitada per 1.949 viatgers.

Pel que fa als viatgers que han agafat el tren a l'estació de Figueres-Vilafant, la relació més demanda ha estat París, que ha registrat un total de 2.111 viatgers. A continuació es troba Montpeller, una destinació que ha tingut 2.039 clients, i Perpinyà, amb un total de 1.820 persones en aquests dos mesos.

En total, han utilitzat el servei un total de 14.995 persones des de Barcelona fins a França, mentre que 7.281 persones han sortit des de Figueres i la resta -967 passatgers- han agafat el tren des de Girona.

La connexió Barcelona-París, amb parada a les estacions de Girona i Figueres-Vilafant, va ser inaugurada el passat mes de desembre i connecta aquesta darrera estació amb la capital francesa en només cinc hores i mitja. Des de Barcelona i fins a la capital francesa, el temps de viatge estimat és de set hores i quart. Aquest temps, però, s'haurà d'escurçar encara molt més quan estiguin finalitzades les obres d'alta velocitat en alguns trams de França, on encara se circula per velocitat normal, i el tram entre Barcelona i Girona, que actualment s'ha de fer a velocitat convencional. L'arribada de l'alta velocitat a la ciutat de Girona està prevista per l'any que ve.

Amb l'estació provisional

Malgrat que aquesta connexió entre Catalunya i França està en funcionament des de finals de desembre, no va ser fins al 27 de gener que se'n va fer la inauguarció oficial amb les autoritats. En l'acte oficial de posada en funcionament, el ministre de Foment, José Blanco, va confirmar el compromís d'enllestir la línia catalana durant el 2012, però en canvi va deixar clar que cal establir prioritats i que l'estació definitiva de Figueres-Vilafant no és una prioritat. De moment, va assenyalar, continuarà funcionant la construcció provicional.