La Unió Europea portarà a Figueres un segon autobus elèctric amb l'objectiu d'elaborar un projecte de seguiment sobre "els beneficis reals" d'aquest sistema i la seva complementació amb l'altre vehicle que ja té la ciutat. Així ho ha explicat el regidor de Medi Ambient, Richard Elelman (ICV), qui , a més, ha afirmat que en un principi estava prevista la seva arribada per a finals d'any però que la situació econòmica "possiblement ho retardi". Figueres va estrenar el seu prime bus elèctric -que també va ser el primer de Catalunya- el febrer del 2009 amb l'objectiu d'apostar per les energies renovables i avançar en el propòsit de reduir en un 35% les emissions de CO2 a l'atmosfera abans del 2020.

"Normalment, la Unió Europea realitza projectes pilot a les grans ciutats d'Europa com ara Barcelona. El que busquen ara és treballar a les ciutat més petits o mitjanes com és Figueres", va precisar l'edil ecosocialista. De fet, Elelman va avançar aquest compromís durant la visita de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic a Figueres, que va tenir lloc fa gairebé tres setmanes. Elelman recorda que les converses es van iniciar fa uns tres anys i que, des d'un principi, es va parlar de dos vehicles d'aquestes caracteristiques. "Però com que a Figueres ja n'hem pagat un, ens van dir que l'altre el durien ells, que seria de la seva propietat i que serviria per fer una prova pilot a la ciutat", va afegir el regidor.

En aquest sentit, segons diu, la idea és que es pugui valorar i fer un seguiment sobre com funcionen aquests dos autobusos en una població de les caraterístiques de Figueres per a poder-ho dur a terme a d'altres punts. I és que, segons Elelman, el vehicle que des de 2009 utilitza la ciutat per a dur a terme un dels seus recorreguts de transport públic "funciona perfectament". "Vam tenir uns petits problemes al principi perquè la bateria que duia no estava gaire bé però, un cop canviada, ha estat un èxit total. A més, sabem que els usuaris n'estan plenament satisfets", assegura el regidor.

Tot i que no hi ha una data clara per a la recepció d'aquest projecte, l'edil diu que estava previst per a finals d'aquest any. "Haurem de veure què passa perquè amb les retallades pressupostàries potser haurem d'esperar més", explica.

Sigui com sigui, Elelman assegura que "segurament, serà el meu successor en el càrrec el que li donarà la benvinguda i jo n'estaré molt content", afegeix el regidor que no es torna a presentar per a les propers eleccions municipals del maig.

La polèmica subvenció

L'arribada del primer bus elèctric a la ciutat va provocar molta expectació. El vehicle, que va costar uns 208.000 euros, ha realitzat des d'aleshores la ruta del centre fins a diversos punts de la ciutat. La seva adquisició, però, no es va lliurar de la polèmica. I és que, malgrat que el regidor va assegurar que s'havia rebut una subvenció de 70.000 euros i que estaven pendents de rebren més d'altres adminstracions, un informe desmetia que la ciutat esperés cap ajut europeu.

El document, elaborat per director-gerent de l'empresa municipal de serveis, Fisersa, exposava que s'havien rebut subvencions de la Diputació de Girona i estaven pendents d'una altra del departament de Política Territorial. En cap cas, però, se n'hauria tramitat cap amb la Unió Europea. Aleshores, el regidor va justificar el desconeixement d'aquest tràmit per part del gerent de Fisersa perquè "es va tramitar per altres vies com el projecte Civitas i arribarà aviat".