Un dels principals experts en turisme de Catalunya, el professor de la UdG i exdiputat del PSC José Antonio Donaire, ha sigut el primer a dir públicament allò que de portes endins repeteixen des de fa algun temps alguns professionals del sector: que les fires de turisme no serveixen avui absolutament per res, excepte per malgastar uns recursos que es podrien destinar a causes més profitoses pel sector. Donaire -també expert en noves tecnologies- ha escrit al seu blog un post titulat Stop Fitur, on destripa sense embuts aquesta fira que va finalitzar fa unes setmanes i està considerada la més important del sector a l'Estat -hi va participar el Patronat de Turisme Costa Brava Girona i alguns municipis gironins- i, de passada, a la resta de fires turístiques. Calia algú que fos el primer a dir que el rei anava despullat? El propi Antonio Escudero, president de la Federació d'Hostaleria de les Comarques de Girona, comentava a Ràdio Girona que la presència de Catalunya a Fitur havia sigut pobra, i recalcava la necessitat de canvis.

Donaire, que va ser difector de l'Escola de Turisme de Catalunya i avui és professor a Turisme de la UdG, recorda que "Fitur va néixer fa més de 30 anys en un context dominat per les comunicacions per telèfon, els primers CRS, l'hegemonia dels tour operadors i el naixement dels gestors de destins. Servia per fer negocis, tancar contractes, generar contactes, exhibir els encants d'un destí i, en definitiva, per obtenir un rendiment". Donaire posa el dit a la llaga en recordar que el món ja no és el mateix: "El 2011 no hi ha res a Fitur que no es pugui fer millor fora de Fitur. Buscar clients, tancar contractes, donar a conèixer un destí, presentar una estratègia, vendre un producte... es gestiona millor fora que a Fitur, que és només una enorme concentració de minifaldilles i corbates, atrapades per un somriure permanent". I ho argumenta: " en molts estands el personal no té capacitat de decisió i es limita a recollir la teva targeta i a prometre't una resposta que mai no arribarà. I no serveix en absolut per als usuaris finals, que tenen al seu abast mitjans molt més eficaços per informar-se sobre destins. Dubto que en tot Fitur hi hagi més de 10 persones que decideixin el seu pròxim viatge després de veure un estand a la fira".

Doncs com es sosté una fira així? Gràcies a les destinacions com Costa Brava-Girona i uns quants centenars més: "els destins turístics malgasten els seus recursos en aquesta absurda foguera de les vanitats. Les autoritats arriben perseguides per una televisió local, que col·locarà una notícia sobre la ingent activitat del destí a la fira".

"Millor no cito el sobrecost de viatges, nits d'hotel, restaurants, despeses de representació i altres. Per descomptat, la majoria dels informes de Fitur estan inflats i multipliquen per 10 o per 20 el nombre de consultes realitzades, de fullets lliurats i de reunions plantejades. L'endemà de la fira els dipòsits d'escombraries estan plens de tones de material rebutjat, normalment perquè el cost del viatge de retorn és més gran que el preu del material", afegeix Donaire.