En les estacions de servei de la província de Girona es repeteixen les cares de resignació. Omplir el dipòsit és cada vegada més car. El preu mitjà del litre de gasolina a Espanya s'ha situat aquesta setmana en 1,308 euros, fet que suposa un nou rècord històric. Des de principi d'any fins ara, el preu de la gasolina s'ha encarit un 4,1%, mentre que el del gasoil ho ha fet un 6,7%. Mentrestant el Govern aprova a contrarellotge mesures per intentar reduir el consum ?energètic. L'última, un pla per substituir 240.000 pneumàtics per altres de més eficients.

L'escalada de preus del petroli, però, no només colpeja els consumidors, sinó que ha posat contra les cordes els sectors econòmics que depenen directament del cru.

Taxistes, transportistes, agricultors, pescadors i professors d'autoescola viuen aquests dies pendents de l'evolució del conflicte a l'Orient Mitjà que influeix directament en l'evolució del preu de barril de Brent, referència a la Unió Europea.

Malgrat que la llei permet als transportistes apujar el transport si s'encareix el preu del cru, a la pràctica són pocs els que aposten per aquesta via. "Si s'apuja el preu del petroli, les petrolieres incrementen automàticament el cost del gasoil. El que tocaria és fer el mateix amb el preu del transport. Això és molt difícil. Després es podria perdre al client", reflexiona Carles Palacio, secretari general de la patronal gironina del sector de transports de mercaderies, Asetrans. Palacio mira amb escepticisme les mesures d'estalvi energètic aprovades pel Govern. "Crec que no resoldran res", assegura. Asetrans aposta per incentivar el transport públic i millorar les infraestructures per evitar les retencions. La patronal, que segueix amb molta preocupació l'evolució del preu dels carburants, conclou que si el preu de la gasolina segueix pujant, finalment s'haurà d'incrementar el preu del transport.

En el cas dels taxistes, incrementar les tarifes davant l'escalada del preu del petroli és del tot impossible. "Les nostres tarifes venen imposades per la Generalitat i pels ajuntaments, amb la qual cosa no tenim poder per decidir", explica el president de l'associació provincial de taxistes ?AETAL, Antoni Beltran. L'escalada del combustible arriba en un moment delicat pel sector que en els últims mesos ha patit una important davallada de la demanda com a conseqüència de la crisi econòmica. "Creiem que davant d'aquesta situació s'hauria de tornar a contemplar la possibilitat d'un gasoil per transportistes que ens inclogui", explica. "Els taxistes estem perdent molt de poder adquisitiu", lamenta.

La inestabilitat dels preus del combustible també afecta de ple els pescadors. Eusebi Esgleas, president de la Federació Nacional Catalana de Confraries, és contundent: "Si els preus del combustible continuen pujant, pot arribar que la gent no surti a pescar". La crisi econòmica, segons explica, els ha obligat a baixar el preu del peix. "Amb un increment constant dels costos, pot arribar que sortir a pescar no surti a compte", reflexiona. De moment, el sector de la pesca no es planteja cap tipus de mobilització per reclamar solucions i aposta per parlar amb l'Administració.

L'agricultura és un altre dels sectors vinculats directament amb el petroli. El president de l'Associació Agrària de Joves Agricultors de Girona (ASAJA), Martí Clos, qualifica la situació de "complexa". El gasoil té una incidència directa en els costos de producció i tenint en compte que la majoria de productes ja estan per sota del preu de mercat, el panorama no és gaire alentador", explica.