20 de maig de 2011
20.05.2011

Rigau lamenta que les famílies tinguin els fills estressats amb activitats extraescolars

La consellera d'Ensenyament creu que els escolars han de passar més hores amb els pares

20.05.2011 | 02:00
La consellera d´Ensenyament, Irene Rigau -a la dreta de la imatge-, durant la seva intervenció en el Fòrum.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va expressar ahir la seva disconformitat amb el fet que els escolars vagin "estressats" amb les activitats extraescolars, que els ocupen moltes hores i no permeten passar més temps amb les seves famílies.
En una conferència al Fòrum Europa, Rigau va assegurar que el "coixí" familiar és molt important per complementar la feina de les escoles i va demanar que no s'exigeixi un alt rendiment escolar als nens quan passen més hores en altres activitats en comparació a altres països europeus. La consellera es va preguntar si alguns pares voldrien tenir els fills a l'escola durant dotze hores diàries per tal de tenir més temps lliure per a ells.
Irene Rigau va admetre que és un tema "incòmode", que va sortint al debat públic de tant en tant, però que s'ha d'abordar com a part de la conciliació de la vida laboral i familiar. En aquest sentit, la consellera va explicar que en altres països europeus amb millor rendiment escolar els nens no tenen tantes hores ocupades fora de l'escola. Mig bromejant, la consellera va afirmar que si es fes una enquesta alguns pares i mares voldrien que l'horari escolar anés de 8 del matí a 8 del vespre.
De fet, segons ella, la família també ha de tenir un compromís amb l'educació dels fills i no deixar-ho tot en mans de les escoles. En aquest punt, també va considerar important que l'esforç que s'exigeix als nens a l'escola també se'ls exigeixi a casa, en conceptes com el menjar, el dormir, els horaris o els hàbits.
D'aquesta manera, va apostar per combinar l'actual "moral del consum", que suposa espontaneïtat, creativitat i satisfacció instantània dels desitjos, amb "la moral del treball", que implica esforç, concentració i disciplina.
Però també va opinar que cal donar als nens eines de resiliència, per enfrontar-se a les dificultats i els canvis, en comptes de sobreprotegir-los en qüestions com la mort o la malaltia, com ha quedat evidenciat, segons ella, amb l'èxit de la sèrie Polseres vermelles. "Els adolescents ens han donat una lliçó", va admetre.
La consellera va reiterar el seu objectiu de reduir el fracàs escolar a la meitat en dues legislatures, però va opinar que els objectius de Lisboa 2010 van ser massa optimistes. Per passar del 30 al 15% d'alumnes que no acaben els estudis obligatoris, va considerar bàsic que la comprensió lectora es converteixi en un eix vertebrador de l'ensenyament, ja que sense aquest instrument els alumnes no es poden concentrar, seguir un text o comprendre'l ràpidament.
A preguntes dels assistents, Rigau va explicar que l'augment d'alumnes dels últims anys a Primària passarà a Secundària properament. Per això i per reduir el fracàs caldran més professors. Però les restriccions pressupostàries, de moment, han fet que s'hagi ampliat una hora setmanal de docència per professor, cosa que ha permès reduir l'impacte. En aquest punt, Rigau va agrair als mestres i professors que, tot i no "aplaudir" la decisió, l'hagin respectat. A més, també va recordar que el govern espanyol finalment ha respectat la convocatòria d'oposicions. La consellera va explicar que el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, és amic seu i ella intenta defensar la inversió en educació tot i les retallades pressupostàries.
Aquestes retallades també afectaran el calendari d'equiparació de condicions laborals dels mestres d'escoles públiques i concertades, tot i que Rigau s'ha compromès a arribar-hi.

Relació escola-empresa
Un dels objectius de reduir el fracàs escolar és que ara els joves ja no trobaran feina tan fàcilment com fa uns anys. Això suposa que l'escola, sobretot la Formació Professional, ha de tenir molt de contacte i coneixement del mercat laboral. Però Rigau va admetre que els mestres han passat quasi tota la seva vida dins de les aules, primer com a alumnes i després com a docents, cosa que els dificulta el seu contacte amb el món laboral. Per això, la consellera va explicar que s'han iniciat contactes amb organitzacions empresarials per facilitar aquesta relació. A més, va recordar que l'emprenedoria és un dels trets diferencials de Catalunya i s'ha d'impulsar ja des de l'escola.
Preguntada per la data d'inici del curs que ve, Irene Rigau va explicar que l'anunciarà la setmana que ve, una vegada s'hagi reunit el Consell Escolar de Catalunya al qual ha d'informar abans.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook