L'estratègia de detectar problemes en els seus inicis i treballar-hi per evitar que degenerin en la comissió de delictes o faltes és el que ha permès que a Olot s'hagin rebaixat, entre 2009 i 2010, els delictes i les faltes en un 18%. La prevenció va ser l'element més important perquè Policia Local i Mossos d'Esquadra aconseguissin aquesta davallada i per treballar-hi, entre d'altres iniciatives, es va optar per entrevistar-se amb agents de la ciutadania. En total, el cos local ha fet més de 2.000 entrevistes a ciutadans durant l'any passat per prevenir situacions de conflicte, segons resa la memòria del cos local de 2010.

Així, les sol·licituds d'assistència policial efectuades pels ciutadans són inferiors a les accions derivades de la prevenció. Així, al 2010, la Policia Local d'Olot va comptabilitzar 1.478 intervencions derivades de seguiments programats i 1.345 de demandes d'assistència puntual de ciutadans, explica el cap del cos local, el sotsinspector Ignasi López.

Programar les patrulles

López explica que la clau de la prevenció està en els policies de proximitat que mantenen contactes directes i permanents amb els ciutadans. A més, el propi sotsinspector i els membres de l'àrea de Seguretat Ciutadana mantenen reunions periòdiques amb els responsables de les associacions veïnals. D'acord amb les informacions sorgides dels contactes directes, la Policia estableix els patrullatges, que tenen una incidència directa en el control del vandalisme, el consum de dro?gues i en els robatoris als establiments comercials.

La prevenció també es deriva a la disminució de les denúncies recollides a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà de la Policia Municipal. Aixi, al 2008, la Policia va registrar 31o denúncies penals entre faltes i delictes, al 2009 en va registrar 364 i l'any passat en va registrar 304. El cap de la Policia atribueix la punta dels delictes del 2009 a l'alarma generada per la crisi econòmica.