El ministre de Foment, José Blanco, va assegurar ahir, a instàncies de CiU, que el tren d'alta velocitat (TAV) arribarà a Galícia i Extremadura "perquè és de justícia", després que la senadora gironina Coralí Cunyat (CiU) hagués posat en dubte la rendibilitat d'aquestes infraestructures en una pregunta sobre el desdoblament de la N-II. Blanco va deixar clar que la licitació del tram entre Sils i Caldes de Malavella es publicarà al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) "en els propers dies", després que l'ordre fos aprovada en el Consell de Ministres el 29 d'abril. A més, va garantir que el tram estarà en ?obres abans de les properes eleccions generals, previstes per al mes de març.

Cunyat va preguntar a Blanco si tenia previst accelerar la licitació de les obres de desdoblament de la N-II entre Sils i Caldes -actualment aturades- per tal que pu?guin iniciar-se durant aquesta legislatura. I és que ja fa més d'un mes que el Consell de Ministres va aprovar posar a licitació aquest tram, però de moment l'ordre encara no s'ha publicat al BOE.

Cunyat, però, no es va aturar aquí, sinó que va acusar el Govern de "mirar cap a un altre costat" amb relació a les infraestructures de Catalunya. La senadora va considerar que no són una prioritat per al Govern estatal i va lamentar, per exemple, que el desdoblament de la N-II no s'hagi inclòs dins del Pla Extraordinari d'Infraestructures, mentre que sí que s'hi han inclòs altres obres com l'A-66 entre Benavente (Lleó) i Zamora.

A més, Cunyat va denunciar que només el 0,8% del total de les licitacions d'obres iniciades durant el 2011 corresponen a Catalunya, i va considerar que les polítiques d'inversions del Govern central "no tenen cap sentit" perquè no hi ha "criteris clars" que justifiquin inversions estratègiques. Finalment, va criticar l'Executiu liderat per José Luis Rodríguez Zapatero perquè no disposa de partides per a Catalunya però sí per licitar altres obres "poc urgents i de dubtosa rendibilitat".

Davant d'aquesta afirmació, Blanco va respondre contundentment que, encara que la federació no vulgui que l'alta velocitat arribi a llocs com Extremadura o Galícia, el Govern garanteix que aquestes dues comunitats comptaran amb aquesta infraestructura "perquè és de justícia" i respon a raons de "cohesió territorial". Blanco va recordar a Cunyat que Catalunya és, per tercer any consecutiu, la comunitat autònoma on més inversió es realitza des de l'Estat, i va considerar que el ?discurs de CiU "no se sosté". "És un principi buscar que territoris que mai han tingut oportunitats puguin tenir les que vostès volen negar-los", va assenyalar el ministre.

Pel que fa al desdoblament del tram de la N-II entre Sils i Caldes, que era l'objectiu principal de la pregunta, Blanco va recordar que ja ha estat aprovat pel Consell de Ministres i que només falta que es publiqui al BOE, cosa que, segons va assenyalar, es farà en els propers dies. "I no perquè vostè hagi fet aquesta pregunta, sinó perquè ja es va donar l'ordre a través del Consell de Ministres el dia 29 d'abril", va aclarir Blanco a Cunyat. En total, s'hi invertiran uns 33 milions d'euros.

Pel que fa a la seva possible inclusió al Pla Extraordinari d'Infraestructures, tal com demanava Cunyat, Blanco li va respondre que, malgrat que ell sí que volia incloure la N-II en aquest "paquet", no s'ha pogut fer perquè no compleix els requisits necessaris. "Ho hem estudiat, teníem la intenció de fer-ho i hem vist que no pot ser perquè no compleix els requisits", va assenyalar el ministre.

De tota manera, va indicar que, en ser una infraestructura prioritària per al govern de l'Estat, s'ha decidit licitar igualment a través del Consell de Ministres.

Pel que fa al termini per començar les obres, Blanco va garantir que s'hauran iniciat abans de les properes eleccions generals, que estan previstes per al proper mes de març.