La trentena de radars fixos que hi ha distribuïts en diferents punts de les comarques gironines van enxampar 46.300 persones conduint amb excés de velocitat durant l'any passat. Això significa que aquests dipositius van detectar cada dia 127 conductors que infringien els límits de velocitat a la xarxa viària gironina. En total, dels expedients iniciats el 2010 per aquestes infraccions, el Servei Català de Trànsit ja ha recaptat prop de dos milions d'euros. L'import mitjà de la sanció es va situar en els 42 euros.

El controlador de velocitat situat a la C-65, a l'alçada de Llagostera, és el que més sancions va comptabilitzar durant l'any passat amb 10.112 expedients oberts per un valor total de 347.951 euros. Els altres quatre radars fixos instal·lats a les comarques gironines i que encapçalen el «top ten» en recaptació són els dos aparells ubicats a la C-66 al terme municipal de Palol de Revardit -un en direcció nord i l'altre en direcció sud- que en total van recaptar 302.374 euros; el dispositiu de la N-II a l'alçada del Far d'Empordà (213.674 euros); el de l'A-25 a Sant Joan les Fonts (147.080 euros) i el radar fix ubicat a la N-II a Girona (142.862).

A l'altre costat de la balança se situa l'aparell situat a la C-66 a l'alçada de Sant Ferriol que l'any passat només va fotografiar a 6 conductors infringint el límit de velocitat -que en aquesta via és de 100 quilòmetres hora. També ocupa els últims llocs de la llista pel que fa a nombre d'infractors el radar ubicat a Sant Feliu de Buixalleu (a la C-35) que va enxampar a 16 conductors el 2010.

Distribució geogràfica

La Selva és la comarca gironina amb més radars fixos

. En total, en té nou en funcionament. Una xifra que s'ampliarà aquest 2011 amb dos nous dispositius ubicats a la C-35 a l'alçada de Caldes de Malavella i a la C-63, a Vidreres. L'Alt Empordà també destaca pel gran nombre de radars fixos repartits per la seva geografia. En total n'hi ha vuit. Aquesta comarca també ampliarà enguany el nombre de dispositius fixos per controlar la velocitat dels conductors que circulen per les seves carreteres.

Per la seva banda la comarca del Gironès té actualment quatre radars fixos, la majoria instal·lats a la carretera C-65. La Garrotxa disposa de quatre controladors de velocitat, mentre que el Baix Empordà i el Pla de l'Estany en tenen dos cadascuna. El Ripollès, amb un únic mecanisme, fix, de control de velocitat situat a la N-260 a Campdevànol és la comarca amb menys control permanent dels conductors que hi circulen.

Pel que fa als límits de velocitat, la gran majoria de carreteres on estan instal·lats els radars fixos a la demarcació de Girona prohibeixen als conductors sobrepassar els 100 quilòmetres hora. És el cas dels dispositius instal·lats a Argelaguer, Sant Joan les Fonts, Siurana o Vilobí d'Onyar.

Només un dels radars de la província de Girona està ubicat en una via on els conductors poden anar fins a un màxim de 110 quilòmetres per hora. Es tracta de l'A-2 al seu pas per Caldes de Malavella.

El Servei Català de Trànsit defensa l'«efecte dissuasori»

que tenen els radars a la carretera i defensa la col·locació de tots els aparells que calguin per disminuir el nombre de conductors que infringeixen els límits de velocitat. Precisament, durant aquest 2011 s'han instal·lat sis nous radars que entraran en funcionament en les properes setmanes a Aiguaviva (A-2), Begur (C-31), Castell-Platja d'Aro (C-31), Caldes de Malavella (C-35), Sant Joan de les Abadesses (C-38) i Vidreres (C-63).

Malgrat que diversos senyals adverteixen de la presència de radars fixos i que la majoria de conductors que passen de forma habitual per una via saben on estan ubicats, cada any milers de conductors s'han de rascar la butxaca perquè han superat els límits de velocitat.

Puntualment el SCT també instal·la en les carreteres gironines radars mòbils. L'objectiu d'aquests sistemes és aconseguir moderar la velocitat i reduir la sinistralitat.