Uns camions de bombers al mig de la via al seu pas per l'avinguda Vilallonga com a senyal de protesta. És la reivindicació que a mitjans dels anys setanta va dur a terme l'aleshores alcalde, Pere Giró. Fa trenta anys d'aquests fets i la ciutat continua clamant que els dos vials que creuen les vies del tren deixin de ser una cicatriu pel centre de la ciutat. Els dos accidents mortals que han tingut lloc en menys d'una setmana han tornat a posar en el punt de mira aquesta problemàtica i la manca de compromís per a convertir en realitat aquesta vella reivindicació. En els darrers tres anys s'hi han produït fins a quatre morts i l'alcalde de la ciutat, Santi Vila (CiU), assegura que continuarà exigint a Foment que hi actuï. ERC també ha demanat una actuació conjunta amb la resta de partits i entitats per forçar a actuar-hi. Consideren que la situació és "vergonyosa".

L'exconseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va anunciar l'any 2007 que a l'estiu de 2009 els passos a nivell del centre de les ciutat catalanes haurien desaparegut. Formava part d'un pla progressiu acordat amb Foment i que Vila li ha recordat constantment. A Figueres s'esperava resoldre amb l'arribada del TAV. Estava previst que l'estació es traslladés a l'oest, compartint espai amb la del tren d'alta velocitat, la qual cosa hagués suposat treure totes les vies del centre. El projecte preveu que en arribar a l'entrada de la ciutat el tren es desviï fins a Vilafant, a l'estació intermodal, i una ronda ferroviària nord permeti tornar a connectar amb l'actual traçat cap a Portbou. Es plantejava finançar la major part de l'obra amb les plusvàlues d'alliberar terrenys al centre. La crisi ho va aturar. I si aquest projecte no s'executa, les vies podrien estar molts anys creuant la ciutat. Aquesta era precisament l'excepcionalitat d'aquest tram ferroviari que, en part, ha condicionat la desaparició dels dos passos a nivell: el de l'avinguda Vilallonga i el dels Fossos. L'alcalde considera que no és l'únic motiu. En les darreres declaracions que ha fet arran dels accidents mortals a l'estació del centre ha afegit que el fet que ja s'hagi pogut connectar amb França a través de l'estació del TAV ha propiciat que Foment hagi deixat de considerar prioritària la intervenció en aquest tram.

Prioritària sí i no

Pel Ministeri de Foment, l'obra ha estat en alguns moments prioritària, i en d'altres no. Les darreres manifestacions al respecte les va fer el director general de Transport Terrestre, Manel Villalante, el mes de gener quan va afirmar que el projecte per eliminar les vies del tren del centre no s'havia ?guardat al calaix i que continuava estant a l'agenda de prioritats. Va assegurar que davant d'això, primer calia acabar la línia de l'alta velocitat dins el termini, la veritable prioritat, però va garantir que es faria l'anomenada "pota nord", l'enllaç que ha de permetre unir la nova estació ferroviària fins a l'actual traçat del tren convencional a l'alçada de Vilabertran si es treuen les vies de Figueres.

Sigui com sigui, en tot aquest temps no s'ha materialitzat cap compromís en ferm i el consistori ha reivindicat, arran dels darrers dos accidents mortals que van tenir lloc fa pocs dies i en menys d'una setmana, que Foment actuï d'una vegada per posar fi a aquesta situació. El pas a nivell genera problemes de trànsit i perjudica la seguretat. També ho ha fet en els darrers dies ERC, que continua com a ferma defensora del soterrament parcial de les vies com a sortida, per una banda, del manteniment de la línia de Portbou i, per l'altra, per la seguretat de l'espai. Insisteixen que aquesta solució és molt més viable econòmicament que el trasllat de tot el conjunt a l'oest de la ciutat. Allà on coincideix tothom és en qualificar de vergonyós que les vies continuïn creuant la ciutat, en uns dels punts amb més afluència de trànsit, un dels accessos principals a la capital altempordanesa, des de la carretera de Roses.