05 de gener de 2012
05.01.2012
40 Años
40 Años

Mifas tem que les concessions de les zones blaves passin a grans multinacionals

L'entitat ha creat una aplicació per al mòbils per gestionar a distància els pagaments dels tiquets d'aparcament

05.01.2012 | 12:33

L'entitat gironina de discapacitats físics Mifas ha desenvolupat una aplicació per a mòbils que permet pagar a distància les zones blaves. Una iniciativa, però, que l'associació tem que pugui quedar frenada o en segon pla, ja que considera que estan en perill les concessions de les zones blaves, un sector en el qual competeixen amb grans multinacionals que podrien posar sobre la taula una oferta superior per fer-ne la gestió.

El president de Mifas, Pere Tubert, va explicar que "tenim por que les concessions de zones blaves passin a mans de les grans multinacionals. No demanem el monopoli, sinó l'opció de tenir mercat, i no que vingui una gran empresa com la de Florentino Pérez, o La Caixa i ens en deixi sense". Tubert va afegir que "ens hem trobat amb casos que algunes concessions estan caducant i per renovar ens diuen que hem d'aportar més diners als ajuntaments. Entenc que actualment els ajuntaments passin per problemes econòmics, però des de Mifas demanem que facin un esforç i segueixin apostant pel model actual". El president de l'entitat va afirmar que el principal desavantatge davant aquestes multinacionals és que ofereixen importants contraprestacions als ajuntaments que els atorguen la concessió de la zona blava. De fet, Girona és l'única capital de demarcació de l'Estat on les zones blaves encara no estan en mans de cap gran empresa.

Davant l'evidència que no poden competir amb grups que cotitzen a la borsa, Tubert va recordar que l'entitat de discapacitats aporta un "valor afegit", ja que els seus guanys "retornen a la societat gironina", ja que beneficien persones amb discapacitat i els centres que gestiona Mifas, que actualment compta amb 3.000 associats a les comarques gironines. El president va lamentar que la crisi els hagi reduït l'ocupació, i si perden concessions hauran de tancar "molts llocs de treball".

Comoditat des del mòbil

L'aplicació que ha impulsat Mifas s'ha creat per als telèfons intel·ligents,coneguts com a smartphones, però també compta amb una versió web, és a dir, que des de qualsevol dispositiu amb connexió a Internet es pot pagar o renovar el tiquet de la zona blava. Actualment l'aplicació està en fase de proves, i a l'estiu es preveu implementar a les zones blaves que gestiona Giropark, del Grup Mifas.

D'aquesta manera, anar fins al parquímetre després de deixar el cotxe en zona blava; haver d'abandonar momentàniament l'oficina per renovar el tiquet d'aparcament, o haver de fer canvi per pagar la zona blava són accions que podrien passar ben aviat a la història. El Departament de Recerca i Desenvolupament de Mifas ha creat aquest projecte anomenat PayPark, una plataforma per al pagament de zones blaves mitjançant una aplicació per fer l'abonament a través de qualsevol mòbil o ordinador amb connexió a Internet.

La plataforma té altres avantatges respecte al sistema tradicional, com per exemple que permet agilitzar la gestió de les despeses a les empreses. Els comercials o transportistes, per exemple, poden fer el pagament de les zones blaves en nom de la seva empresa, un cop aquesta s'ha donat d'alta al PayPark, de manera que les despeses en aparcament queden automàticament registrades al web. Així mateix, la plataforma vol ser útil per a les persones amb dificultats de mobilitat però que no tenen la condició de discapacitats, que estan exempts de pagar zones blaves.

Funcionament del PayPark

El primer que cal fer per utilitzar la plataforma PayPark és registrar-se al sistema, introduint també les dades del vehicle. L'aplicació localitza la posició del cotxe de manera automàtica i indica si en aquell lloc és necessari efectuar o no el pagament. També es té en compte la data i l'hora per tal d'evitar abonaments innecessaris. Un cop introduït el temps que es vol estar en aquest aparcament es confirma el pagament.

La plataforma no està connectada a cap compte corrent, sinó que usa el saldo que l'usuari diposita en un fons de l'aplicació. A part de solucionar els recurrents problemes de canvi, el sistema també evita usar la targeta en públic, a la vegada que permet evitar les sancions per arribar tard al cotxe, ja que la plataforma avisa l'usuari quan s'acaba el temps.

De moment, el projecte està en fase de proves, i es preveu començar a implementar-lo a partir de l'estiu a les 3.300 places de zona blava que gestiona a les comarques gironines Giropark, empresa del Grup Mifas. També es preveu implementar en el futur un servei semblant als 1.200 aparcaments de la demarcació gestionats a través d'empreses que depenen de Mifas.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook