El Govern espanyol ha fet un nou pas endavant de cara a la creació de la circumval·lació de l'àrea urbana de Girona a través de l'autopista AP-7. Amb l'imminent inici de les obres dels futurs enllaços de Fornells de la Selva i de Sant Gregori ja a la vista, el Ministeri de Foment va anunciar ahir mitjançant el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) que dóna el seu vist-i-plau al projecte constructiu que ha redactat l'empresa concessionària de l'autopista, Acesa, per al tercer enllaç que ha de culminar aquesta connexió de l'AP-7 amb la futura A-2 al voltant de la ciutat de Girona.

Al contrari que els de Fornells i Sant Gregori, l'enllaç de Vilademuls s'havia quedat estancat en el seu procés d'aprovació per l'aturada de les obres de l'A-2 en el tram Medinyà-Orriols. Amb aquesta situació encara encallada, i sense garanties que estigui resolta quan es finalitzin les obres del nou enllaç de l'AP-7, s'ha hagut d'incloure al projecte constructiu una solució provisional per enllaçar amb la carretera N-II.

El projecte de construcció d'aquest nou enllaç a l'alçada de Vilademuls preveu que aquest sigui unidireccional. Així, suposarà una via de sortida de l'AP-7 per als vehicles que vinguin de Barcelona i que viatgin en direcció a la Jonquera; i d'altra banda tindrà un branc d'entrada per als qui vin?guin des del nord i circulin en direcció a Barcelona.

Pel que fa al pressupost de licitació d'aquest projecte constructiu, el Ministeri de Foment va aprovar la quantitat de 18.389.286,36 euros, sense incloure els més de 3 milions en concepte d'IVA, que és del 18%.

Connexió de l'AP-7 amb l'A-2

El nou enllaç de Vilademuls és la peça que ha de completar el projecte de la circumval·lació de Girona. Aquest peatge marcarà l'inici i el final de l'ampliació de l'autopista a quatre carrils i que ha de ser gratuïta en els trams que es facin de forma interna entre Fornells i Vilademuls. La distància i l'envergadura d'aquesta connexió de la futura A-2 amb l'actual autopista correspon al projecte de desdoblament de la N-II. Amb el tram de Fornells ja ampliat, la carretera no es podia continuar desdoblant al seu pas per Girona a causa de l'orografia del terreny, amb el pas del riu Ter dificultant l'encaix de l'autovia amb el medi natural de la zona.

És per això que es va decidir que la millor opció era habilitar un enllaç a l'alçada de Fornells de la Selva per donar entrada a l'autopista als vehicles que vingui de Barcelona per la Nacional, i que aquests puguin circular de forma gratuïta per l'AP-7 fins a Vilademuls, on es faria l'enllaç de sortida per tornar a enllaçar amb la Nacional (o la futura A2) en el tram Medinyà-Orriols per viatjar cap al nord. La confluència del trànsit de l'autopista amb el provinent de la Nacional va provocar la decisió de la calçada fins a quatre carrils. El projecte global també inclou l'enllaç de Sant Gregori, que ha de suposar un accés directe des de l'autopista fins al centre de Girona. La sortida i l'entrada connectarà amb el giratori del polígon industrial de Domeny, des d'on el trànsit podrà circular cap al centre.

Les obres, a final de mes

Tot i que Acesa havia previst que segurament podria haver iniciat les obres dels enllaços de Fornells de la Selva i Sant Gregori aquesta setmana passada, finalment la maquinària pesada no arribarà fins a final de mes. L'empresa concessionària va explicar que com a molt aviat, a finals d'aquesta setmana vinent es podria donar el tret de sortida a les obres, i que si no fos d'aquesta manera, seria a inicis de la setmana següent. De moment, ja s'han fet els treballs preparatoris, consistents en l'estudi del terreny i la previsió de camins in?terns per al pas dels treballadors i de la maquinària. Aquestes obres, que han de començar a finals d'aquest mes de gener, no han de suposar, segons Acesa, cap afectació al trànsit de l'autopista ja que es fan en terrenys laterals per habilitar la nova connexió.