Blanes, Manresa, Igualada i Vic s'han unit per aconseguir ajuts econòmics per al seu transport urbà. Els quatre municipis formen part de la segona corona de Barcelona, però no poden rebre ajuts de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona "per un problema jurídic". Per això, les quatre localitats han decidit unir-se per intentar aconseguir algun ajut. Compten amb el suport de l'Agrupació de Municipis titulars del Transport Urbà de la Segona Corona de Barcelona (AMTU) que està fent gestions sobre la qüestió.

"Aquests quatre ajuntaments formen part de quatre comarques que no són a la regió metropolitana de Barcelona i per això no poden rebre ajudes", va explicar Antoni Prunés, director general de l'AMTU. "És una qüestió jurídica", va afegir. Segons va explicar Prunés, els únics municipis que poden rebre ajudes de l'ATM, que és l'ens que ho gestiona, són els que formen part de les set comarques que integren l'organisme. Fins ara, però, la Generalitat havia donat "ajudes especials" a aquests quatre municipis "per evitar aquest maltracte". L'any passat i aquest, però, la Generalitat ja no va donar aquests ajuts com a conseqüència de les retallades i els municipis els reivindiquen.

De moment, s'han posat en contacte amb l'AMTU i aquest organisme els va confirmar que en principi aquest any no hi ha cap ajut previst, però que estan treballant per aconseguir que se'ls doni alguna subvenció. Així, segons va explicar Prunés, des de l'AMTU han treballat molt sobre la qüestió i hi ha una possible via de solució, tot i que encara no s'ha pogut tancar. Es tractaria de modificar els estatuts de l'ATM per incloure la Diputació de Barcelona dins de l'ens, de manera que hi estiguessin representats tots els municipis amb servei de transport urbà fossin de les comarques que fossin. Així, doncs, es resoldria el problema de Manresa, Igualada i Vic, però no el de Blanes, perquè està a la província de Girona. Segons va explicar Prunés, doncs, per a la localitat de la Selva, s'hauria de fer una excepció especial i incloure'l també en el Sistema de Finançament del Contracte Programa.

Aquest programa és l'ens que atorga les ajudes econòmiques per finançar el transport urbà i interurbà dels diferents municipis que integren l'ATM de Barcelona. Poden abonar fins a un 25% del cost total del servei amb els ajuts.

Prunés va explicar que les gestions per incloure la Diputació de Barcelona dins de l'ATM estan avançades, ja que el 2010 en el darrer comité executiu de la Generalitat anterior ja es va aprovar aquest canvi. Ara haurà de ser la Diputació qui ho reclami i es canviïn els estatuts de l'ATM de Barcelona per incloure-la i a Blanes també. Prunés es mostra confiat amb el canvi però creu que encara es podria allargar un temps.