La federació d'associacions de mares i pares d'alumnes més important de França s'ha plantat contra els deures a casa argumentant que generen desigualtats i són inútils, motiu pel qual ha convocat una vaga de 15 dies negant-se a fer aquest tipus de tasques i ?exi??gint que s'eliminin. Les famílies franceses han decidit passar del debat a l'acció i, alhora, han fet reactivar una discussió recurrent en l'àmbit educatiu, que enfronta els defensors dels deures perquè els consideren part del procés d'aprenentatge i els detractors perquè els veuen com una càrrega innecessària.

Entre aquests últims, a Catalunya hi ha la Federació d'associacions de pares d'alumnes d'ensenyament secundari (Fapaes), amb representació a les comarques de Girona. El seu president, Pere Ferriol, celebra la iniciativa dels seus col·legues francesos i va més enllà que ells rebutjant, també, els exàmens de setembre que el Departament d'Ensenyament ha recuperat aquest any per a Secundària. Ferriol els equipara amb els deures i denuncia que en tots dos casos són motiu de discriminació entre l'alumnat -tal com denuncien a França-, ja que no totes les famílies estan en disposició econòmica o no tenen els coneixements per ajudar-los. "Si durant tot el curs no s'han pogut inculcar i assolir una sèrie de competències bàsiques, durant l'estiu, període en el qual no hi ha avaluació contínua, per què es posen deures?", es pregunta el president de Fapaes. Ferriol apunta que "potser els alumnes no saben enfocar-los i els pares no en sabem prou per guiar-los"; afegint que alguns poden inscriure els fills en acadèmies, però d'altres "no tenen ni poder adquisitiu ni prou coneixement per ajudar-los".

En opinió del responsable de la Fapaes a Catalunya, els deures són cosa del passat i no s'ajusten a les metodologies educatives actuals, que "ja no són memoritzar sinó passar per uns processos per aprendre habilitats, hàbits i aptituds". Ferriol no entén el sentit "de posar uns deures a casa que no aporten res i que estan deslligats del tipus d'educació actual".

C