Només un dia després que sortís als mitjans de comunicació la possibilitat l'AP-7 entre Girona Nord i Sud tornés a ser de pagament, la concessionària d'autopistes, Acesa, va tancar el tema assegurant que la seva intenció és mantenir-la com una via gratuïta. Els gironins, per tant, poden estar tranquils. O quasi tranquils, perquè les fonts d'Acesa seguidament van precisar que això seria així sempre que el Ministeri de Foment, que és qui té la darrera paraula, no digui el contrari. Fins al moment, però, res no fa pensar que les coses puguin canviar, i des d'Acesa van remarcar que "la lògica indica que tampoc no canviaran", frase que en qualsevol altre país excepte en aquest serviria per descartar-ho amb absolua rotunditat.

Manel Nadal, diputat del PSC, assegurava ahir haver parlat amb Acesa i haver rebut el compromís que els trams d'auropista que circunvalen Girona, Tarragona i Sant Cugat continuarien essent gratuïts. Tanmateix, considerava que l'eliminació de la compensació que l'Estat liquidava per aquest concepte era "una nova jugada contra el govern de Catalunya, ja que la Generalitat hi perdrà".

Diari de Girona es va posar en contacte amb els representants d'Acesa, que van confirmar les paraules de Nadal: "entenem que seguirà essent un tram gratuït que servirà com a perllongació de la N-II, per això acabem de construir els quatres carrils i estem construint els nous enllaços, van explicar. "La lògica, per tant, indica que continuarà sense ser de pagament", van afegir. Precisant, això sí, que qui té la potestat de canviar aquest estatus de gratuïtat és el Ministeri de Foment. "De tota manera, tenint en compte les obres i inversions que s'han realitzat perquè aquest tram d'autopista sigui una perllongació de la N-II, la lògica indica que no hi ha d'haver canvis", van manifestar.

Una possible sortida a aquest conflicte generat pel decret de les retallades aprovat dissabte passat és un augment de les tarifes. És a dir, que si finalment -tal com sembla- els trams gratuïts continuen igual, Acesa ho compensarà apujant els preus dels peatges.

Catàstrofe i doble injustícia

Tampoc no creu que arribi a consumar-se el canvi l'alcalde de Girona, Carles Puigdemont. No obstant això, va deixar clar que si així succeís, "seria una catàstrofe pels gironins i a més, una doble injustícia, ja que significaria que l'Estat, a més de no complir els pactes, perjudica el territori". Per Puigdemont, la gratuïtat de l'autopista entre els dos extrems de Girona és "fonamental en l'economia de tot el territori, no és una cosa que afecti només els gironins".

El regidor Joan Olòriz, d'ICV, va declarar que "és imperatiu el front comú de tots els partits en el consistori per defensar la necessitat d'aquesta gratuïtat". Olòriz va recordar que la mesura es va aplicar en el seu moment "per fer front al creixent trànsit per la variant de Sant Daniel" i defensa que suposa "una optimització de la mobilitat a l'entorn metropolità de Girona, no només per als vehicles privats".

La diputada d'ERC, Carme Capdevila, considera que la possibilitat d'eliminar aquesta gratuïtat seria un escàndol majúscul perquè "la gratuïtat d'aquests trams no es pot tractar com una compensació a unes bonificacions, sinó que estem parlant d'un territori que no disposa d'una autovia per poder-hi circular amb una mínima decència i que aquest tram d'autopista fa la funció de variant de Girona". Capdevila va afegir que "no es pot deixar els gironins sense aquesta circumval·lació de la ciutat, si l'Estat no ha fet els deures en infraestructures no pot deixar la ciutat amb una variant d'un sol carril com és la de Sant Daniel".

La diputada gironina del PP a Madrid, Concepció Veray, no va poder ahir fer declaracions sobre el tema, segons van excusar-la representants del seu partit.

Les raons del conflicte

El decret-llei 20/2012, aprovat divendres passat pel Consell de Ministres, elimina la compensació que l'Estat ha de liquidar per les bonificacions a les autopistes catalanes, un incompliment que se suma als deutes que el Govern espanyol manté amb la Generalitat pels peatges des de 2010. El tram gratuït és entre les sortides nord i sud de Girona, però una vegada s'hagin acabat els nous enllaços la gratuïtat s'havia d'aplicar entre Fornells i Vilademuls. Això implica que entre aquests dos punts, Foment s'estalviarà de desdoblar la Nacional-II, si algun dia es desencalla el projecte, i això podria ser fonamental en la negociació entre la concessionària i Foment.