El far de les illes Medes estrenarà nova llanterna que tindrà unes dimensions considerablement superiors a la que des del 1982 ha identificat l'arxipèlag per als navegants nocturns. Si la llanterna antiga, ja retirada, media sobre un metre i mig d'alçada, la nova que s'hi instal·larà medeix cinc metres més, cosa que ha de millorar la visibilitat a les embarcacions. En l'impàs entre l'antiga i la nova llanterna, n'hi haurà una de provisional perquè cap navegant es despisti. De fet, segons va explicar ahir la regidora d'Urbanisme, Sandra Bartomeus, que va seguir l'operatiu en primera persona, ja fa deu dies que està en funcionament aquest sistema provisional.

Els treballadors que ahir van realitzar el trasllat de material per la millora del sistema lluminós i reforma del far de la Meda Gran van anar per feina. Així, entre les onze del matí i les dues de la tarda, l'helicòpter que transportava el material cap a l'illa va fer viatges continus (ahir ja es va acabar el trasllat, malgrat que en principi es preveia que duraria fins avui). Bartomeus va concretar que la nau ni tan sols aterrava, sinó que portava el material en sacs, que s'enganxaven a una corda i s'anaven traslladant d'un punt cap a l'altre. Si durant les anades de la base Loran a la Meda Gran l'helicòpter portava sacs amb el material necessari per realitzar els canvis en el far, de tornava també portava sacs, però ara plens de runa d'actuacions menors que s'havien fet els darrers anys i que, amb menor logística, havien hagut de quedar-se a l'illa.

La darrera actuació de rellevància en el far es va dur a terme el 1989, quan el Servei de Costes de Girona hi va reconstruir la coberta enfonsada i va sanejar els murs de l'edificis. La que es farà ara (i que té una duració màxima fins a finals de setembre), té una inversió prevista de 160.000 euros pels equips de senyalització i d'uns 40.000 pel manteniment de l'edifici. Aquesta actuació entra en el programa de conservació i manteniment de fars catalans, s'inclou en les inversions de l'Estat espanyol a Catalunya i la porta a terme l'Autoritat Portuària de Barcelona.

L'actuació consistirà en el canvi de llanterna i dels equips lluminosos. Les plaques fotovoltaiques que subministren electricitat pel funcionament dels equips és antiga i el seu rendiment ha baixat. Quant a l'edifici, les façanes estan deteriorades, s'han de canviar portes i les cinc claraboies, a més de posar un terra ceràmic a la zona interior del far, que és de terra.

Pel que fa a la llanterna que s'ha tret del far, l'Ajuntament ja n'ha demanat la cessió d'aquest element per conservar-lo atès el seu valor patrimonial.