La Fundació Jaume Bofill denuncia, en el seu informe anual sobre l'estat de l'educació a Catalunya, que la xarxa pública escolaritza el triple d'alumnat estranger (un 19%) que la privada concertada (un 7%). L'entitat alerta de l'increment d'aquest "desequilibri", tot i haver-se comprovat que "la segregació escolar perjudica els resultats educatius".

Un altre fet destacat per la fundació és que 140.000 joves catalans d'entre 16 i 24 anys ni estudien ni treballen (un 21,9%). L'abandonament escolar prematur -no seguir els estudis després de l'etapa obligatòria- és una altra de les dades analitzades, constatant que s'ha reduït del 33,2% que es va registrar el 2008 al 26% de l'any passat. Això situa Catalunya a la cua d'Europa, només mig punt per sota de la taxa d'abandonament espanyola (26,5%) i amb tan sols un país per darrere, Malta (33,5%).

El director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, i els de l'informe "Anuari 2011. L'estat de l'educació a Catalunya", Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l'Educació de la Universitat de Barcelona, i Bernat Albaigés, investigador en l'àmbit de l'educació, van presentar aquestes dades ahir a Barcelona.

Els experts van atribuir part del descens de l'abandonament educatiu prematur a la pressió de la crisi econòmica, que ha empès molts joves a continuar estudiant. Malgrat aquesta millora, existeix una bossa important de població jove, uns 140.000, segons dades de l'any passat, i 127.000, amb informació del primer i segon trimestre d'aquest 2012, que no continuen estudiant ni tampoc no troben feina. Seguns la fundació, aquest fenomen afecta més els homes (78.900) que a les dones (60.000), i també els joves amb més dèficits educatius davant els que tenen estudis mitjans o superiors.

Encara que la població de 16 a 24 anys que ni estudia ni treballa ha baixat del 23,2% el 2009 al 20,2% el segon trimestre d'aquest any, l'atur s'ha incrementat en el mateix període del 37,1% al 51,6% aquest 2012, fet que suposa que un de cada dos joves està sense treball a Catalunya.

L'informe també ressalta que, en gairebé tots els estudis, el percentatge d'alumnes estrangers al sector públic triplica els que estudien a les escoles privades. Així, a Catalunya el 19% de l'alumnat estranger està escolaritzat al sector públic i el 7% en el privat, una distribució similar a la de la comunitat de Madrid (22,4% i 7,9%) i que només supera la de Múrcia (17,5% i 5,2%). "En tots els ensenyaments, la inequitat en l'escolarització d'alumnat estranger entre sectors és més gran a Catalunya que en el conjunt de l'Estat", considera l'estudi, que assenyala com una prioritat per a la política educativa aconseguir una escolarització equilibrada de l'alumnat.

L'informe situa el dret a l'educació i la igualtat d'oportunitats al centre del debat i reclama a les administracions que les polítiques educatives es basin en dades i evidències investigades.

En concret, es destaca que les principals estratègies per a l'èxit educatiu són la promoció de mesures d'equitat i d'acompanyament escolar, una nova política de beques i un millor accés a l'educació de 0 a 3 anys.