Amb el projecte que reflecteix el traçat definitiu que proposa Red Eléctrica per al tram aeri de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia sobre la taula, els ajuntaments han estat estudiant en els darrers dies les afectacions i l'impacte que pot tenir el pas de la línia pels seus municipis, per analitzar posteriorment quines són les al·legacions que presentaran. Amb la idea del soterrament de la línia ja descartada, el principal motiu de les queixes dels ajuntaments i els particulars serà el pas massa proper de la MAT a algunes vivendes. Tot i això, segons va explicar el president de l'Associació de Municipis MAT (AMMAT), Xavier Quer, també cal aclarir la ubicació d'algunes torres, ja que als plànols de detall no es distingeix, en alguns casos, per on passa exactament la línia. I és que, tal com va afirmar Quer, la sensació és que els mapes que s'han utilitzat són antics, ja que en alguns casos hi faltaven habitatges o infraestructures com l'autopista o les vies del tren d'Alta Velocitat.

El president d'AMMAT va explicar d'aquesta manera que algunes poblacions no acaben de tenir clar quina afectació té la MAT sobre el seu territori. ""Amb els plànols que són més de detall sobre el terreny, allà on assenyalen exactament on van les torres, fa la impressió que utilitzaven plànols bastant antics de cadastre, perquè no hi havia dibuixades infraestructures com l'autopista, l'Alta Velocitat o alguna carretera que s'ha fet en els últims temps", explicava Quer, afegint que "això també dificultava una mica l'ubicació sobre el terreny d'algunes torres". La confusió amb els mapes ha provocat que alguns municipis no sàpiguen si algunes torres estan ubicades en un municipi o altre, i va assegurar que això es farà constar en les al·legacions i en les converses que preveuen poder mantenir amb Red Eléctrica.

Proximitat als habitatges

Tal com ja va advertir el dia que es va conèixer el traçat d'aquest segon tram de la línia, Quer va assegurar que el principal motiu de les al·legacions serà la proximitat a algunes vivendes o nuclis d'habitatges. En aquest cas, els municipis més afectats són Sant Gregori, Canet d'Adri, Palol de Revardit, Viladasens i el nucli de Fellines. "El que vam constatar també que el que es deia de les distàncies, de 500 metres dels nuclis i 100 metres de les cases aïllades, a alguns llocs no es compleix", va constatar Quer.

En aquesta línia, el president d'AMMAT també va afirmar que els alcaldes han trobat una diferència de criteris a l'hora d'establir per on podia passar la línia i per on no. "Vam veure que hi havia diferents criteris. A alguns municipis els van dir que no es podien acostar a les infraestructures existents com l'Alta Velocitat o l'autopista, i per tant se'ls han acostat més als habitatges; i en d'altres s'han allunyat més de construccions i més a infraestructures", va explicar Quer, que va afirmar que "sorpren una mica".

Suport als particulars

Els municipis afectats per aquest tram de la línia i englobats dins l'AMMAT es van reunir dimecres per intercanviar impressions i estudiar quines al·legacions s'han de presentar. Alhora, Quer també va explicar que es va posar de manifest la voluntat de facilitar als particulars la informació sobre com han de formular les seves al·legacions en cas de resultar afectats pel pas de la línia d'alta tensió. "Es farà una crida a la gent afectada directament pel pas de la MAT, que se'n preocupin, que vagin als ajuntaments a mirar el traçat", va constatar Quer, que també va expressar la voluntat "que la gent no ho deixi per última hora i que estigui informada de com els afecta".

El president d'AMMAT i alcalde de Crespià també va lamentar un cop més que no s'hagi ni considerat l'opció del soterrament que plantejaven els alcaldes. Tot i això, va expressar la voluntat de passar pàgina. "No podem continuar demanant el soterrament perquè ja ens han dit que no. Amb el que han dit que faran, es tracta de minimitzar el màxim l'impacte, que serà una mica difícil", va afirmar resignat. Els ajuntaments tenen ara fins a la segona setmana d'octubre per presentar les seves al·legacions.