02 de octubre de 2012
02.10.2012

Els hotels de Lloret refusen responsabilitats sobre els clients i porten l'ordenança al jutjat

La normativa de civisme preveu multes per als locals que no vigilen per l'actitud dels hostes, tot i que només se n'ha posat una

02.10.2012 | 08:30
Un jove passa d´un balcó a un altre per fora de la barana, aquest estiu en un hotel de Lloret.

El Gremi d'Hostaleria de Lloret de Mar ha impugnat, per la via del contenciós administratiu, l'ordenança cívica que el consistori va aprovar i posar en funcionament tot just aquest estiu. Una de les eines dissuasives envers cert tipus de turisme consisteix a fer responsables els hotels del mal comportament del seus clients, en cas que aquest revertís contra el bé comú. Els hotels de Lloret consideren que la seva funció no és fer de mainaderes i intentaran que la via judicial els ajudi a suavitzar la normativa.
L'ordenança cívica de Lloret va néixer després que es decidís endurir el control a la via pública i penalitzar el mal comportament en públic per tal de foragitar elements com els que van ocasionar, l'any passat, aldarulls que van posar en escac i mat les forces de l'ordre, amb milers de persones esbatussant-se pels carrers del centre del municipi durant dues nits del mes d'agost. En aquell moment es va tocar fons, van admetre des de l'Ajuntament i també el ciutadà a peu de carrer, i es van buscar eines per intentar un mínim garbellament del visitant lloretenc i que, els que vinguessin, tinguessin un bon motiu per comportar-se: evitar una multa.
Enguany s'han posat força sancions, admet el regidor de Turisme Jordi Orobig (ERC), i la força policial que acompanya consegüentment l'aplicació de l'ordenança ha aconseguit "impedir la feina" a bona part de les noies que prestaven serveis sexuals a la plaça Pere Torrent i voltants, un dels aspectes detectats l'any passat que també va indicar la necessitat de desenvolupar nova normativa envers les activitats a la via pública. També, admet Orobig, s'ha multat un hotel en considerar que no havia posat prou recursos per evitar una baralla que l'establiment hauria pogut resoldre bé negant-se a servir més alcohol als implicats en la batussa, bé posant més seguretat privada al recinte.
El Gremi d'Hostaleria va admetre ahir que el contenciós beu de la frustració del sector envers una exigència que consideren fora de les seves atribucions. "Es van fer moltes al·legacions i la majoria van ser tombades", va explicar el gerent de l'entitat, Josep Franch. "Se'n van estimar algunes", rebla Orobig, que d'altra banda admet "certes tensions" a causa de la previsió de sancions als hotels. El contenciós ha estat dipositat al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i és "lògic des del punt de vista dels hotelers, però cal dir que la normativa està prevista per a casos de problemes greus. Les anècdotes es tracten com anècdotes: també està prohibit posar penjar tovalloles de les façanes, però això s'ha anat advertint, i no s'ha posat cap multa, i a poc a poc la gent ha anat fent cas", reflexiona l'edil de turisme. Ahir no va ser possible contactar amb el president del Gremi, Enric Dotras.
I és que no és la primera vegada que els comportaments esbojarrats als hotels comporten problemes seriosos i fins i tot accidents fatals, com poden ser les caigudes de balcons i terrats. Dues de les conductes per les quals es pot requerir a l'hotel és si els clients llencen coses des dels balcons al carrer, o si salten per fora de les baranes amb l'objecte que sigui -ja sigui el balconing, saltar des del balcó a la piscina, o per qualsevol altre motiu; molts joves ho fan per fer una broma a una habitació ocupada per noies. L'argument dels hotels és que els clients són adults i en tot cas ells no poden fer res més, més enllà d'avisar-los de manera genèrica. Per part del consistori, "no podem permetre les pràctiques empresarials irresponsables. Estem convençuts del nostre criteri i el defensarem als jutjats", va assegurar Orobig.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook