Nou enrenou per a Ryanair. Ara són els mateixos treballadors els qui acusen que la companyia d'avions no els ha pagat les comissions corresponents al mes d'agost sobre la venda de productes durant el vol. Integrants de la plantilla d'hostesses a l'aeroport de Girona-Costa Brava asseguren que el passat 28 de setembre, com cada mes, van rebre el salari base (de 879 euros) sense la bonificació de les diferents vendes efectuades durant els vols de l'agost. Els treballadors van consultar a la companyia el motiu d'aquest impagament, però no han rebut encara cap resposta oficial per part de Ryanair.

Segons s'especifica al contracte d'hostesses de la companyia aèria irlandesa, el 10% de l'import que paguen els clients per consumir qualsevol dels productes que s'ofereixen a bord, es reparteix entre el personal d'assistència del vol. Habitualment, hi ha un total de quatre hostesses per trajecte i, per tant, cadascuna percep el 2,5% del total que es guanya en la venda de begudes, menjar o altres elements, mentre dura el desplaçament. La recaptació pot variar segons les hores de vol i la temporada turística. Així, la tripulació de l'aeroport Girona-Costa Brava, en trajectes de més d'una hora i mitja de durada, pot recaptar fins a 1.000 euros en cada vol durant els mesos d'estiu. Mentre que a la resta de l'any la xifra pot oscil·lar entre els 100 o els 300 euros.

A la temporada d'estiu, les hostesses de Ryanair de l'aeroport Girona-Costa Brava acostumen a rebre, a final de mes, entre 180 i 200 euros de comissió per les diferents vendes de productes. En canvi, durant els altres mesos de l'any, la bonificació ronda els 100 euros mensuals. Des de la plantilla d'assistència de vol de la companyia irlandesa assenyalen que les comissions per a la venda de productes es cobren a finals del mes següent. Per tant, les bonificacions de l'agost (les més elevades de cada any), haurien hagut de fer-se efectives en la paga del passat 28 de setembre.

En el contracte d'hostesses també consta que en el cas de no poder pagar les comissions als treballadors, Ryanair hauria d'avisar a la plantilla "amb un mes d'antelació". Un avís no realitzat per part de la companyia aèria. Tot i que integrants de la plantilla d'hostesses de l'aeroport de Girona-Costa Brava van assegurar que "l'any passat, en les mateixes dates, Ryanair tampoc ens va pagar les comissions de les vendes" i la companyia va al·legar que el resultat de vendes, "segons hostesses i servei de càtering, no coincidia". Finalment es va optar per "restar el diferencial d'euros al personal d'assistència del vol".

"Vacances no remunerades"

Les mateixes fonts dels treballadors de cabina van explicar que la propera reducció de vols a l'aeorport de Girona per part de Ryanair no suposarà (en principi) cap acomiadament, però la companyia els obliga a agafar cinc setmanes d'excedència entre els mesos de novembre de 2012 i març de 2013.

Consultats per aquest diari, els representants de Ryanair no van desmentir cap d'aquests punts, i es van limitar qualificar de "vacances sense remuneració" aquestes excedències, dient que les han introduït ja fa anys.