29 de novembre de 2012
29.11.2012

"Quan Mas va pujar als altars, va trencar la connexió amb la gent"

El politòleg Josep Maria Reniu diu que la campanya de CiU no va estar ben dissenyada

29.11.2012 | 01:00
Unes 30 persones es van reunir al bar Saratoga de Girona per seguir Casual Politics.

Els resultats electorals, l'encert o el desencert de la personalista campanya de CiU, els possibles resultats que s'obtindrien en un referèndum sobre la independència o la credibilitat dels candidats: aquests van ser alguns dels temes analitzats per tres experts en comunicació política en la primera trobada Casual Politics, organitzada pel periodista de Diari de Girona Jesús Badenes i el consultor en comunicació política Pau Canaleta. El mateix Canaleta, juntament amb els professors Josep Maria Reniu (UB) i Lluís Orriols (UdG), van ser els ponents.

Un dels temes que van generar més debat va ser la campanya escollida per CiU, molt centrada en la figura d'Artur Mas. Per a Reniu, la campanya no va ser ben dissenyada, ja que identificar tan clarament un poble amb un líder "no funciona: "Quan Mas va pujar als altars, es va trencar la connexió amb la gent", va explicar. Per a Reniu, el cartell de Mas emulant Moisès va ser totalment desencertat: creu que hagués estat correcte utilitzar-lo per donar les gràcies a la gent un cop s'hagués guanyat la majoria absoluta, però no abans. A més, considera que el nou eslògan que la federació va introduir a la meitat de la camanya -"Fem-ho possible"- hauria estat molt més apropiat. També creu que CiU es va equivocar fent explícita la seva voluntat d'aconseguir majora absoluta: "Al final, van crear anticossos contra la majoria", afirma. Reniu també va indicar que el fet que Mas es negués a dir la paraula "independència" va crear incertesa en el votant.

Per a Canaleta, la idea de la campanya va ser encertada, però creu que CiU es va "passar de frenada" en fer-la tan personalista i al final li va acabar fent "més mal que bé". Orriols, en canvi, va relativitzar l'efecte que tant el candidat com la campanya tenen en un procés electoral: segons va indicar, la campanya només influeix en un 8 o 10% de l'electorat, i el candidat encara menys. "L'important és que un missatge sigui creïble", va assenyalar.

En aquest sentit, Reniu va considerar que ha de ser el candidat qui faci el missatge creïble. I creu que, així com Oriol Junqueras (ERC) sí que ho ha aconseguit -"el mateix discurs en boca de Puigcercós hauria deixat ERC amb 8 o 9 diputats"-, Pere Navarro (PSC) no se n'ha sortit. "La fortalesa d'un candidat és que aconsegueixi mostrar-se tal com és i connectar amb l'auditori", va indicar, i creu que el cap de files socialista va intentar "generar percepcions com a candidat que no tenia com a persona". En canvi, creu que els caps de files de la CUP, David Fernández, i el de Ciutadans, Albert Rivera, s'han mostrat molt més autèntics.

Els tres politòlegs van coincidir a apuntar que l'eix nacionalista s'ha combinat amb l'eix social a l'hora de les votacions. Per a Canaleta, ha estat la CUP qui ha salvat els mobles als sobiranistes, i els ha permès no perdre força. Per al consultor, el sistema polític català està patint una tranformació, ja que està desapareixent la disputa pel centre-esquerra i el vot espanyolista i catalanista s'estan separant cada cop més. Per a Orriols, els comicis han permès veure com és un PSC sense els catalanistes, i creu que CiU s'ha quedat amb els seus votants més nacionalistes, ja que els que no ho són tant han votat per altres partits.
Finalment, pel que fa a un possible referèndum, Reniu creu que el "sí" podria guanyar, però sense gaire marge. Canaleta, en canvi, considera que es guanyaria o es perdria "pels pèls".

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook