L'Ajuntament de Blanes ha iniciat el procés d'elaboració del Pla Director de Participació Ciutadana (PDPC), que es farà amb l'aportació ciutadana i de tot el teixit associatiu del municipi, amb l'objectiu que pugui estar enllestit per aprovar-lo al ple a finals de 2013. La sessió plenària de l'Ajuntament del passat 31 de juliol va aprovar per àmplia majoria l'elaboració del Pla, una eina "per a promocionar la transparència democràtica i la participació al municipi", segons el mateix ajuntament.

Actualment, a Blanes es disposa d'un Reglament de Participació Ciutadana que data de 2006 i que, en línies generals, exposa i especifica una sèrie de drets que els ciutadans tenen reconeguts. Ara, amb l'elaboració del Pla es volen establir mecanismes "clars i pràctics" per aconseguir que tant les entitats com els ciutadans puguin participar de manera vinculant en algun àmbit de la vida pública i comptin amb més capacitat decisòria.

Per tant, donat que per a l'elaboració del Pla es considera imprescindible l'aportació de la ciutadania i de tot el teixit associatiu del municipi, des de l'Àrea de Participació Ciutadana s'ha esbossat el procés de treball tècnic i participatiu que ha de conduir a la redacció del document. Això inclou la creació d'una Comissió de Seguiment, formada per una representació de la pluralitat associativa i ciutadana de Blanes i per un mombre de cada un dels nou partits que es van presentar a les darreres eleccions municipals -entre els que hi ha el PDB, C's, ERC o la CUP. Amb l'objectiu de presentar i debatre aquest procés d'elaboració, així com iniciar la creació de la Comissió, es va fer una reunió informativa a la qual es van convidar els representants de les entitats blanenques de tots els àmbits. N'hi van assistir més d'un centenar.

L'acte de presentació del procés el va encapçalar la primera tinenta d'alcalde, Lourdes Fàbrega, qui va afirmar: "Estic convençuda que per millorar la democràcia i la manera de fer les coses a Blanes un dels principals mitjans és el Pla Director de Participació".

Després d'aquest acte, està previst que durant el mes de gener es formi la Comissió, així com la creació d'una pàgina web i Facebook del pla. Entre gener i abril es vol tenir enllestida la diagnosi mitjançant la recollida de dades, enquestes i entrevistes. I l'elaboració de propostes s'ha previst que es pugui començar a fer entre maig i juny, seguida per la redacció, que es faria entre juliol i novembre. La presentació als ciutadans es faria al novembre i posteriorment es portaria al ple municipal.