15 de desembre de 2012
15.12.2012

Macias afirma que "la gran bacanal no ha deixat ni les engrunes" a la N-II i Rodalies

Dedica el llibre a les víctimes i afectats d'aquestes dues infraestructures i diu que Espanya utilitza les obres públiques per fer "reequilibri territorial"

15.12.2012 | 01:00
Pere Macias i Gemma Aguilera van presentar el llibre a l´ajuntament de Girona.

"Algú pot pensar que ho és, però el títol no és gens exagerat. El que hi ha hagut a Espanya els darrers anys és una autèntica bacanal". Així va començar la presentació del seu darrer llibre -La gran bacanal- el diputat garrotxí de CiU Pere Macias. El treball l'ha escrit "a quatre mans" amb la periodista Gemma Aguilera. Els dos autors van explicar ahir des de la sala Miquel Diu?mé de l'Ajuntament de Girona la tesi del llibre, que és que el malbaratament de diners públics en infraestructures els darrers deu anys a Espanya ha tingut un objectiu molt clar i polític que és generar "cohesió social" i unitat a l'Estat espanyol, independent de la funcionalitat d'aquestes. A la presentació hi van assistir el president accidental de la Diputació, Miquel Noguer, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, l'alcalde de Girona o l'exsecretari general de Mobilitat, Manel Nadal, entre d'altres.
Macias va afirmar que el llibre està dedicat "als afectats per Rodalies i les víctimes de la N-II" i va afegir que "la bacanal no els ha deixat ni les engrunes". Segons els autors, els polítics espanyols volien generar aquesta unió de les regions a través de la infraestructures i, a més, generar llocs de treball allà on eren menys productius, tot i que després "no quedava res". Macias va alertar que "fer infraestructures com a fenomen de reequilibri territorial fa que se'n facin d'innecessàries".
Seguint aquesta línia, Aguilera va enumerar alguns dels exemples més sonats d'aquesta "bacanal" produïda entre 2001 i 2010. El més emblemàtic és l'aeroport de Castelló, "on no s'hi espera cap vol". I, de fet, la portada del llibre està il·lustrada amb una fotografia de l'escultura que hi ha en aquest aeroport i "que és l'únic avió" que hi ha en aquesta infraestructura. Aquest, però, no és l'únic aeroport sense avions i que no funciona. Segons Aguilera hi ha una desena d'"aeroports fantasma" per Espanya, entre els quals hi ha el de Ciutat Real o Osca. A més, va afegir més exemples de casos similars amb el TAV i algun port, i va explicar que aquesta tendència continua. Al llibre hi ha moltes dades i declaracions de parts implicades.
Macias va explicar que es van conèixer amb Aguilera arran de la publicació d'un article de la periodista que es basava en un llibre seu. L'article explicava un projecte elaborat pel franquisme d'un TAV que passava per Barcelona i Portbou.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook