El pla de dinamització per captar nous clients del port de Portbou ha permès incrementar l'ocupació per aquest hivern, que se situa entre el 60 i el 65% i s'espera arribar al 75%. Una de les iniciatives ha permès captar embarcacions d'arreu del món per passar l'hivern i fer el manteniment. Les condicions que s'ofereixen han fet que n'arribin d'Estats Units, Suïssa, Holanda o França. D'altra banda, una part de les barques del port de Cervera on només poden amarrar a l'estiu, també s'ha desplaçat fins al port veí on se'ls han ofert unes tarifes especials. Les mesures econòmiques, d'altra banda, permetran pel 2013 rebaixar un 27% les quotes.

L'any passat el port de Portbou es trobava en una mala situació econòmica que, entre altres mesures, els va obligar a pujar molt les tarifes. Per abordar la situació es va aprovar un pla de viabilitat que s'està aplicant. El gerent del port, Joan Bellavistaha explicat que "hi ha diferents mesures, unes de tipus econòmic, a nivell de millorar costos d'explotació, racionalitzar tota la part financera, i unes mesures de promoció i captació de nous clients". És en aquest apartat en el qual ja l'any passat es va començar a treballar amb l'acord amb Cervera per portar les embarcacions al port d'hivernada. De moment una vintena ja hi estan amarrades. Però a més Bellavista explica que a nivell dels ports de Cap de Creus cap amunt, "som l'únic que tenim espai amb terra per poder estocar embarcacions". S'ha volgut potenciar aquesta àrea de negoci intentant captar la gent que la vol posar en terra i fer el manteniment. Això s'ha traduït en l'arribada "de moltes embarcacions, molta clientela internacional". Perquè això sigui així han ofert un sistema innovador.

Bellavista explica que habitualment per les barques de matrícula estrangera, si estan més de 183 dies en aigües espanyoles, passen a ser residents i se'ls poden liquidar els impostos de l'IVA, matriculació i taxa marítima. Això suposa un fre. Però la llei permet evitar-ho. Portbou ha fer un acord amb duanes de Figueres que quan arriba una embarcació estrangera es desplaça al port i la precinta. "Això atura la liquidació d'impostos dels dies d'estança". El dia que decideixen marxar, els funcionaris tornen a pujar a Portbou i la desprecinten. El gerent remarcat que "els donem la garantia jurídica i ens ocupem des del port de la gestió, i alhora duanes ens ha homologat com un lloc segur".

El sistema ha permès incrementar moltes les barques que fan el manteniment. Un veler de 16 metres amb matrícula dels Estats Units que a l'estiu fa creuers per la Mediterrània; un veler suís de 15 metres, holandesos, francesos i també embarcacions del país.

Pels interessats a fer manteniment se'ls ofereix un paquet per tenir la barca sis mesos a l'aigua i sis mesos a terra que suposa abaratir el cost entre un 30 i un 40%. Bellavista constata que el conjunt de mesures van millorant la situació del port. L'alcalde, Josep Lluís Salas, constata que en aquest moment s'observen moltes més embarcacions a les instal·lacions portuàries. Amb el pla de viabilitat s'ha reduït la despesa d'explotació i Bellavista avança que "ens ha permès per al 2013 fer una rebaixa del 27% a les tarifes". La pujada d'aquestes un 113% equiparant-se a altres ports, però en un municipi acostumats a tenir tarifes més reduïdes. El gerent remarca que "som més competitius i podem captar clients". El port de Portbou es va construir per dinamitzar l'economia del municipi.