El Ministeri de Foment està estudiant de quina manera pot augmentar la mitjana d'ocupació dels trens d'alta velocitat (TAV) d'arreu de l'Estat i també com es pot apropar aquests serveis a un ventall de població més ampli. La via que s'ha escollit és la del model de "revenue management", pel qual els preus dels bitllets sortiran a la venda amb descomptes que poden oscil·lar entre el 30 i el 70% per premiar l'usuari que fa la reserva amb antelació. És un model semblant al que fan servir moltes aerolínies, amb el qual els preus reduïts es mantindrien fins a assolir el 70% d'ocupació, i a partir de llavors els bitllets s'oferirien amb la tarifació base.

Així ho va explicar ahir la ministra de Foment, Ana Pastor, que va fixar com a objectiu del Ministeri " intentar que moltes persones que mai han utilitzat el TAV hi puguin accedir amb més facilitat perquè és una infraestructura que hem pagat entre tots", fent especial incidència en la població jove.

Pastor va exposar que "hi pot haver descomptes fins a arribar al 70% d'ocupació del tren, es pot treure el bitllet amb molts mesos d'antelació, i hi pot haver descomptes de fins el 30 o el 70%". D'aquesta manera, la ministra va afirmar que es vol combatre el fet que molta gent no hagi agafat mai un TAV perquè "els preus són alts i no els poden pagar", per convertir aquests trens en un servei "competitiu i eficient".

A dia d'avui, segons va assegurar la titular de Foment, els TAV circulen amb una mitjana d'ocupació que es mou entre el 49 i el 55%, i es preveu que amb aquest canvi de política de preus es puguin assolir mitjanes d'ocupació més elevades. Pastor va afirmar que aquestes noves mesures s'anunciaran durant les properes setmanes, tot i que no va concretar en quins terminis exactes es farà. Des de Renfe tampoc es va afegir cap informació més, ja que segons van explicar és una decisió que ha d'arribar des del Ministeri.

Pastor va explicar que l'Estat ha de procurar que el servei del TAV sigui el màxim de rendible possible, ja que a diferència dels Rodalies i els Mitjana Distància, "el TAV s'ha de finançar amb els diners que genera". "El que pretenem és fer més atractiu el TAV, que més gent es beneficiï del que hem pagat entre tots els espanyols", va reiterar la ministra.

En defensa del sistema d'alta velocitat a Espanya, Pastor va recordar que actualment "el TAV és el mitjà de transport que en aquests moments pot ser més eficient, i que a més és competitiu, puntual i de qualitat".