Els camions de gran tonatge i de llarga distància tindran prohibit circular per la carretera N-II a les comarques gironines i estaran obligats a passar per l'autopista. El departament de Territori de la Generalitat i el Ministeri de Foment estan treballant conjuntament "i amb bona sintonia", segons el conseller Santi Vila, per tal de poder començar a aplicar aquesta mesura durant aquest mateix 2013. L'administració catalana ja està negociant amb Abertis per tal que es concedeixin bonificacions als camions afectats.

Com a alcalde de Figueres, Santi Vila va ser una de les veus més crítiques amb el ministeri de Foment respecte a les males condicions en què es troba la N-II. Ara, des de la seva nova posició com a conseller, Vila afirma tenir una relació "molt fluïda" amb Foment, tot i que, admet, encara no s'ha concretat en mesures concretes. Tot i això, es mostra optimista i ahir va augurar que aquesta serà "la legislatura de la solució de la N-II", malgrat ser consicent de les restriccions pressupostàries.

De moment, va avançar que Generalitat i Estat treballen per fer obligatori a curt termini (aquest mateix 2013) que els camions de gran tonatge i que facin llargs recorreguts no puguin passar per la N-II, sinó que hagin de circular ?obligatòriament per l'AP-7. Vila va explicar que en aquests moments encara estan treballant la iniciativa conjuntament amb Foment, de manera que encara no va poder concretar a partir de quin tonatge o recorregut es veuran els camions afectats ni si la mesura afectarà o no tots els trams. També estan negociant amb Abertis possibles bonificacions amb per als transportistes que es vegin afectats per la mesura. L'objectiu és contribuir a pacificar el trànsit de la carretera N-II: "La seguretat de la gent serà la nostra prioritat", va assenyalar Vila.

Més a llarg termini, el conseller va explicar que estan treballant per tal de trobar una solució per al tram entre Maçanet i Tordera, després que l'Estat ja hagi anunciat que no té previst el seu desdoblament i que hagi suggerit una alternativa per l'interior. L'altre tram prioritari serà la variant de Figueres, que Vila anomena "corredor de la Mort". Segons va explicar, ja s'hi està treballant i, quan hi hagi una solució acordada, l'administració competent serà l'encarregada d'anunciar-la.

Bonificacions del 50%

A finals de l'any passat, Abertis ja va anunciar que estava estudiant bonificar fins al 50% els camions que passen per l'autopista AP7 en el tram des de Girona a la frontera, per tal de descongestionar la N-II. En aquell moment, però, el president de la companyia, Josep Lluís Giménez, va assegurar que la mesura depenia dels diners de l'Estat per tirar endavant i que, en tot cas, els trams de la Selva no hi estarien inclosos.