les platges gironines poden convertir-se aviat en el principal destí turístic dels estiuejants de l'interior de Catalunya. El que fa uns anys era difícil d'imaginar ara s'està convertint en una realitat palpable a causa de l'ampliació de l'Eix Transversal.

Els nous carrils d'aquesta via que uneix les comarques gironines amb les terres de Lleida ha permès escurçar dràsticament el temps entre les dues regions fins al punt de convertir la Costa Brava en una autèntica aspirant per arrabassar el títol de "platja de Lleida", actualment en poder absolut de la Costa Daurada, més propera i ben connectada amb ponent.

El desdoblament de l'Eix ha despertat l'interès dels sectors turístics gironins i lleidatans, que veuen com a partir d'ara s'obre una bona oprotunitat de fer negoci amb un mercat turístic encara per explotar.

Les Diputacions de Barcelona, Girona i Lleida, a través dels seus Patronats de Turisme, aprofitaran la Fira Internacional de Turisme d'Espanya (Fitur) del 30 de gener per tancar-se en una sala i estudiar plegats estratègies i acords que potenciïn el turisme entre Lleida i Girona. El president del Patronat gironí, Ramon Ramos, afirma que aquesta reunió ha de servir per "reforçar les accions que ja fem amb Lleida, i mirar d'acordar accions conjuntes amb els tres patronats".

Lleida, Saragossa i Madrid

Ramos assegura que l'objectiu de la Costa Brava és "arribar a ser la platja de Lleida". De fet, el Patronat ha engegat una campanya amb el logotip "Lleida ja té platja" i Ramos veu "bàsic" que a partir d'ara el litoral gironí sigui el principal reclam estuienc no només de les terres de ponent, sinó també dels turistes de Saragossa i Madrid aprofitant l'arribada del TAV a Girona.

Tanmateix, assegura que la creació d'un pla específic no és prioritari perquè del que es tracta és de potenciar les campanyes que hi ha actualment entre els dos territoris.

El director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Jordi Blanch, declara en una línia semblant que la reunió de Fitur servirà "per posar coses en comú i busar els primers acords", tot i que considera que aquest any encara és aviat per fer un projecte a gran escala "perquè els pressupostos ja esta tancats".

Blanch creu, però, que a partir d'ara tots els patronats haurien d'acostumar-se a incloure cada cop més campanyes per potenciar el turisme entre les terres que envolten l'Eix "fins que sigui habitual a tenir-les sempre a l'ordre del dia".

El professor de màrqueting turístic d'ESADE Josep Francesc Valls explica que en el món del turisme l'accessibilitat i la connectivitat són dos factors d'èxit. "Arribar a un territori i moure't pel territori és clau, i l'Eix desdoblat facilita ambdues coses", afirma.

Valls reconeix que abans els lleidatans veien aquesta carretera "lenta, feixuga i en alguns punts fins i tot arriscada", però preveu que ara es tardarà un temps semblant en arribar a la Costa Brava i a la Costa Daurada, i això farà que "Girona tingui les mateixes oportunitats que Tarragona d'absorbir estiuejants de l'interior".

Valls veu necessari que els sectors públics i privats de les comarques gironines elaborin un pla estratègic conjunt per calcular "el nombre potencial de turistes i les seves afinitats i gustos".

El professor està convençut, però, que la província de Lleida serà la que en sortirà més beneficiada, ja que l'Eix trencarà "un aïllament que ha impedit a les terres de ponent desenvolupar tot el potencal turístic". Valls creu que l'oferta gastronòmica de l'interior (oli i calçots), la ruta dels monestirs del Císter o les estacions d'esquí poden convertir-se en destins prioritaris per als gironins, de la mateixa manera que la Costa Brava ho pot arribar a ser per als lleidatans.