La maledicció que persegueix les obres del desdoblament de la N-II continua. Poc més de cinc mesos després de començar a treballar sobre el terreny, en el tram entre Sils i Caldes de Malavella, la maquinària que estava executant els treballs ha desaparegut, i ahir al matí les terres que des de finals d´octubre s´han estat removent i aplanant presentaven un estat completament abandonat. L´empresa subcontractada per Acciona Infraestructuras, Excavacions i Transports Calero S.L., de Quart ha presentat concurs de creditors i per això ha retirat les màquines que hi havia al tram de Sils a Caldes. Ara, el termini legal que té Acciona per cedir l´obra a una altra empresa és d´un mínim de quatre dies, fet que situa com a mínim a la setmana que ve la data de la represa dels treballs.

El Ministeri de Foment va anunciar el passat 24 d´octubre l´adjudicació de les obres de desdoblament d´aquest tram a l´empresa Acciona Infraestructuras S.A. per un valor de 32,4 milions d´euros. El període d´execució total de les obres es preveia que seria d´uns 15 mesos. Ahir al matí, tal com mostra la imatge adjunta, no hi havia ni una sola màquina a la zona, i durant el migdia i la tarda d´ahir dos redactors de Diari de Girona van confirmar l´estat d´abandonament.

Per part dels implicats, durant la jornada d´ahir hi va haver poques paraules. Només fonts de la Subdelegació del Govern van confirmar que l´empresa subcontractada està en concurs de creditors i que per això s´ha endut les màquines. A partir d´ara, van explicar, Acciona Infraestructures ha de deixar passar un termini de quatre dies per tornar a subcontractar una altra empresa, i la previsió és reprendre les obres la setmana que ve. Les mateixes fonts van assegurar que ja s´ha contactat amb una altra empresa que estaria disposada a fer els treballs.

Des de l´empresa que inicialment va subcontractar Acciona Infraestructuras, Excavacions i Transports Calero, de Quart, es van limitar a dir, en un to no gaire cordial, que els treballadors estan de vacances, i no van voler revelar més informació. Des de l´adjudicatària, Acciona, no hi va haver cap resposta a la situació d´abandonament, ni tampoc a si un possible problema amb l´empresa subcontractada significaria haver de tornar a iniciar un procés administratiu per concedir l´obra a una altra companyia. Tan sols des de Foment van afirmar de forma breu que «les obres continuen el seu curs», i van explicar que si les màquines havien deixat de treballar puntualment podia ser per «causes climatològiques». Per contra, l'alcalde de Caldes de Malavella, Salvador Balliu (CiU), va confirmar que està assabentat i que ja s´han posat a treballar per veure què ha passat. El batlle es va mostrar preocupat i va assegurar que si l'obra s'atura en farà un seguiment exhaustiu ja que la situació es viu «amb molta preocupació».

Aquesta no és la primera vegada que s´aturen les obres de la N-II una vegada arribades les màquines sobre el terreny i duent a terme els treballs. El Ministeri de Foment va iniciar el 2009 els trams Maçanet de la Selva-Sils (4,7 km), Sils-Caldes de Malavella (6,7 km) i, ja al nord de Girona, Medinyà-Orriols (3,4 Kms). En tots els casos, però, les obres es van aturar poc després de començar: en els dos primers trams per dificultats econòmiques de les empreses constructores i en el tercer a causa de la retallada en infraestructures del Govern de l´Estat.

L´abandonament dels trams aturats comportava un deteriorament de la imatge de l´entorn de la carretera a causa de les terres remogudes (on s´acumulava aigua quan plovia), les estructures de formigó i els ponts mig construïts, les línies grogues mig esborrades o el ferm irregular en els trams on havia treballat maquinària pesant. Un dels aspectes que preocupava més era, però, la sinistralitat derivada.

A final d´abril les obres del tram entre Sils i Caldes de Malavella, aturades per la fallida de l´empresa constructora, es van licitar de nou per un total de 39 milions d'euros amb l´objectiu que es reiniciessin el mateix 2011. El 18 de novembre, dos dies abans de les eleccions generals, es van adjudicar provisionalment per 26,8 milions d'euros a Acciona.

D´altra banda al BOE del 13 de desembre va sortir publicat que el tram Maçanet-Sils, també aturat, necessitaria una tramitació més llarga ja que calia redactar de nou el projecte constructiu abans de licitar les obres. El motiu era la necessitat de redefinir l´enllaç amb la C-35 -que comunica Maçanet i la Costa Brava Central- per tal de reduir-ne el cost i evitar incompatibilitats futures.