La neteja viària i la recollida d´escombraries mou cada any milions d´euros a les comarques de Girona. Només un exemple: la factura anual de 14 dels municipis més poblats de la demarcació supera els 50 milions. En aquest negoci participen poques empreses, i GBI Serveis és una de les societats que té més presència a la demarcació de Girona.

A més de gestionar alguns dels abocadors de la demarcació -com el de Pedret i Marzà, a l´Alt Empordà, que representa un cost anual de 4,5 milions per als ajuntaments de la zona (entre el preu del servei, el cànon a l´Agència de Residus i la indemnització que s´abona al municipi que acull la infraestructura)- també s´encarrega de la neteja viària i recollida d´escombraries de diferents municipis gironins.

Una de les factures més importants és la que emet per a la ciutat de Lloret i que ha obert alguns interrogants arran del cas Clotilde. A més d´investigar les suposades relacions il·lícites entre l´Ajuntament de Lloret de Mar i l´empresari rus Andrei Petrov, la Fiscalia Anticorrupció també s´ha interessat per saber si hi va haver algun procediment d'adjudicació irregular per a l'empresa GBI Serveis en donar-li la concessió de la recollida de brossa del municipi per un import de 80 milions d'euros durant deu anys. L'exalcalde de Lloret de Mar, Xavier Crespo, va indicar en la seva declaració del 12 de març que es va actuar «dins la més estricta legalitat» en aquesta concessió.

El cost anual estimat de la concessió del serveis a GBI Serveis és de 7,9 milions d´euros, més un 8% d´IVA. El regidor de Medi Ambient de Lloret de Mar, Ignasi Riera, justifica el cost de la concessió davant l´elevat nombre de serveis que porta a terme l´empresa. A més de la neteja de carrers, places públiques, recollida d´escombraries domiciliàries, a Lloret s´afegeix la particularitat que l´empresa també gestiona la deixalleria i l´abocador comarcal, elevant el preu de la concessió respecte d´altres municipis que no tenen aquestes especificitats. «La neteja és un dels serveis més importants que presta un Ajuntament», explica Riera, que recorda que els tècnics municipals van treballar durant un any i mig per desenvolupar les condicions del concurs de concessió.

El de Lloret de Mar no és l´únic contracte que ha firmat GBI a les comarques de Girona. Aquesta societat també és present a la ciutat de Roses com a soci privat en l´empresa Gestió Mediambiental de Roses SL. Es tracta d´una societat de capital mixt on, a més de GBI Serveis, hi ha l´Ajuntament. El contracte específic de GBI serveis en aquesta empresa és de 16 anys. El cànon actual del servei -que inclou la recollida d´escombraries, la neteja viària i de platges, la gestió de la deixalleria, el dipòsit municipal de vehicles, la construcció i el manteniment de parcs infantils- supera els quatre milions d´euros (4.065.193,51 euros).

Una fórmula similar s´aplica a Figueres, on GBI Serveis participa en l´empresa mixta Fisersa Ecoserveis. El contracte caduca el 2016. Segons dades de l´Ajuntament, el cost de l´acord va ser el 2012 de 6,5 milions d´euros. Cal tenir en compte que aquesta xifra inclou la gestió del servei en l´enllumenat públic, la deixalleria mòbil, la gestió del servei de parcs i jardins de la ciutat, la gestió del servei de neteja viària i també la gestió dels serveis de residus sòlids urbans (inclou recollida sel·lectiva). GBI Serveis també participa en l´empresa Gestiverd Baix Empordà. Aquesta societat s´encarregarà fins al 2017 de la recollida de la brossa al municipi de Calonge. Aquest any, el cost del contracte és de 2,3 milions d´euros.

FCC (Fomento de Construcciones y Contratas) és una altra de les empreses adjudicatàries amb més presència a la província de Girona en el camp de la recollida d´escombraries. Santa Coloma de Farners confia a aquesta societat la recollida de residus, el transport a l´abocador, el cost d´aquestes instal·lacions, la neteja viària i la gestió de la deixalleria municipal. El cost del contracte és de 1,07 milions d´euros, IVA exclòs.

FCC també s´encarrega de la recollida de la brossa al municipi de Salt, amb qui té contracte fins al 2017. El cost d´aquest, segons dades municipals, és de 2,1 milions d´euros.

A Girona, l´empresa que realitza la gestió del servei de recollida de residus i de neteja pública és Girona+neta. L'empresa adjudicatària del contracte, Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), és el soci privat de la societat d'economia mixta Serveis Municipals de Neteja de Girona SA i té un contracte de vuit anys amb la possibilitat de prorrogar-los dos anys més. La inversió inicial per a la posada en funcionament de l'empresa és d'aproximadament 8'5 milions d'euros i s'arribarà a un import total de 10 milions en els propers anys.

Més contractes

Entre les empreses que es dediquen a la recollida d´escombraries a la província de Girona també destaca Urbaser. Una societat de medi ambient que pertany al grup ACS (Activitats de Construcció i Serveis). Palamós, Olot i l´Escala són alguns dels municipis que tenen contractada Urbaser. En el cas de Palamós, el contracte caduca el 2014. Durant el 2012, aquest municipi va pagar a Urbaser un total de 2.483.354 euros per la recollida de les fracions, els envasos lleugers, la matèria orgànica, la neteja i viària i també la neteja de les platges.

En el cas d´Olot, el servei de neteja de la via pública i la recollida d´escombraries s´ha adjudicat a UTE Igfa i Urbaser per un període de vuit anys més dos prorrogables (31 de desembre de 2019). El 2012, la factura que el consistori va pagar per aquest servei va ser de 2.640.607 euros. A l´Escala, l´adjudicació de la recollida d´escombraries també està en mans d´Urbaser, que té contracte fins al 2017 amb aquest municipi que l´any passat li va pagar més de dos milions d´euros per als seus serveis.

A Banyoles el cost de la recollida del rebuig és de 187.500 euros anuals. Una factura que s´eleva fins als 200.000 euros si s´inclou la recollida de les diferents fraccions. L´empresa Tractaments i Serveis Ambientals Vila, SL s´encarrega tant de la recollida del rebuig com de la fracció orgànica, paper i cartró en aquest municipi.

VIGFA Residus SL és l´empresa que recull la brossa a Ripoll per uns 849.000 euros anuals. Aquesta societat també s´encarrega de mantenir l´abocador clausurat «Ripollès 3», el tractament i la recollida de deixalles i la matèria orgànica, a més d´altres prestacions que demanen els municipis. El cost d´aquests serveis a tota la comarca del Ripollès és de 2.62.833,33 euros. Els blanencs paguen cada any 5,8 milions d´euros per la recollida de brossa, la neteja viària i de les platges. Un manteniment que s´encarrega a Serveis Mediamentals de la Selva Nora. Tal i com puntualitzen des de l´Ajuntament, no es tracta d´un contracte sinó d´una comissió de serveis (10% Ajuntament, 50% consell comarcal i un 40% a Fespa). La durada de la comissió de servei s´allarga fins al 2026. Altres municipis com Torroella de Montgrí estan fent un nou concurs de concessió del servei.