L'acció social de Càritas va més enllà de la distribució de menjar i de roba perquè, tal com exemplifica la seva delegació a Banyoles, a més d'aquests serveis disposa d'un complet engranatge per atendre necessitats educatives, de la gent gran, de persones nouvingudes o malaltes. L'ample aspectre dels seus projectes es reforça, tal com remarquen la presidenta i la coordinadora de Càritas Arxiprestal de Banyoles -amb més de mig segle d'història a la ciutat-, gràcies a un consolidat treball en xarxa amb la resta de serveis socioeducatius del Pla de l'Estany.

Recentment, un dels seus serveis més arrelats entre la població ha donat un gir estrenant el Centre de Distribució d'Aliments; un projecte que Càritas comparteix amb l'Ajuntament de Banyoles, el Consell comarcal del Pla de l'Estany, el Banc dels Aliments, la Fundació Obra Social La Caixa, la Diputació i la Generalitat. La presidenta de Càritas a Banyoles, Dolors Pinatella -al càrrec des de fa tres anys-, fa un balanç "molt positiu" de la posada en funcionament d'aquest centre, que considera "més digne per a les persones que ho necessiten". La iniciativa es completarà amb cursos de formació en economia domèstica, petites reparacions de la llar i alimentació saludable.

En l'actualitat, aquest servei d'aliments té una mitjana de 260 famílies usuàries al mes. Les dades mostren un increment respecte els últims anys, ja que en tot el 2011 i amb l'antic sistema de lots -ara desterrat- es van distribuir 2.659 paquets i es van atendre 254 famílies; mentre que l'any passat ja van ser 4.088 lots i 296 famílies.

Roba i aliments

El projecte global de Càritas a Banyoles se sustenta en quatre grans potes. La línia assistencial és una d'elles, que a més del centre d'aliments també inclou serveis de rober i de material hospitalari -aquest per a tota la demarcació-. Al rober, que funciona de fa més d'una dècada, es recullen peces de segona mà que seleccionen voluntàries i es venen a preus simbòlics, reinvertint els diners en aliments i cobrir despeses.

Banyoles és una de les poques Càritas que ofereix llits articulats, provinents d'hospitals que renoven material. En aquests moments, disposa de prop de 250 llits que utilitzen unes 150 famílies i es guarden en un magatzem, juntament amb material ortopèdic i una desena de grues per facilitar la mobilitat de malalts de llarga durada.

Atenció socioeducativa

La prevenció i la promoció, entesa com a serveis per evitar l'exclusió social, constitueixen una altra gran pota de la tasca de Càritas a Banyoles. La coordinadora, Carmina Escalona, destaca que "amb la crisi se sent a parlar molt de Càritas, però Càritas fa molts anys que creu en la prevenció". I aquesta es concreta en l'atenció socioeducativa que s'ofereix tant a alumnat de Primària com de Secundària.

Respecte a aquest últim col·lectiu d'adolescents, des de l'octubre de 2012 Càritas manté i cobreix el servei amb els seus propis recursos, després que la Generalitat suprimís la subvenció per als Plans educatius d'entorn. Des de llavors, se n'ocupen dos tècnics i 12 voluntaris que -tal com explica Pinatella- "són gent preparada, professors d'institut ja jubilats i joves".

Sobre el conjunt del servei, Escalona remarca que "no es tracta només que els escolars hi vagin a fer els deures sinó que el voluntari acabi sent un referent adult per al noi", amb qui treballen des d'hàbits d'higiene fins a habilitats socials. Els joves hi arriben derivats pels Serveis socials o pels equips d'atenció psicopedagògica dels instituts. Aquest curs atenen 45 infants de Primària i 35 joves de Secundària de la comarca.

La presidenta destaca el treball amb les famílies. En aquesta línia i com a novetat d'enguany, alguns pares acudiran al seu Servei d'Atenció Educativa per veure com es treballa amb els nens.

L'atenció socioeducativa també inclou tallers d'acollida lingüística i cultural per a adults que no estan alfabetitzats en cap idioma, amb 30 a 40 assistents a l'any.

Acollida i ajut sociolaboral

L'acollida i l'orientació sociolaboral són dos eixos més al voltant dels quals gira l'activitat de Càritas a Banyoles. Escalona explica que "treballem amb les persones perquè puguin tenir les eines per buscar feina", oferint també "molt de suport i contenció emocional, perquè moltes estan deseperades i porten molt de temps a l'atur".

Fins el 2011, Càritas també oferia un servei d'assessorament de deutes -sobretot hipoteques però també sobreendeutaments- que es va suprimir quan la crisi va agreujar la situació i que, a nivell local, va anar derivant en la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca.

Les persones grans

L'última pota és la centrada en la gent gran, atenent 59 persones, amb els projectes "Ser gran en dignitat" -pal·liant la solitud de persones sense recursos- i "Apadrinar un avi", en el qual es treballa coordinadament amb instituts i residències geriàtriques.

En l'àmbit de l'acollida, aquest 2013 s'ha estrenat un servei nou després de detectar que hi ha moltes dones, algunes famílies monoparentals i totes amb fills, sense cap espai per dedicar-se a elles mateixes. Escalona explica que la iniciativa "no té pretensions terapèutiques, tot i que està orientat per un psicòleg", sinó que el seu objectiu és "oferir un espai comú per a dones que estan passant situacions similars" i es donen suport les unes a les altres. Fins ara, hi han participat sis dones que hi acudeixen cada setmana.

"No podem ser a tot arreu"

Sobre l'abast de la seva actuació, la presidenta banyolina diu que "som conscients que no ho podem arreglar tot i no podem ser a tot arreu", però "volem fer els projectes que hem endegat de manera conscient i ben feta, sense deixar-los a mitges". En vistes de l'experiència, Dolors Pinatella aclareix que procuren no treballar massa en projectes que depenguin de subvencions perquè, més d'un cop, s'han trobat que desapareixen -com el Pla educatiu d'entorn-; motiu pel qual aposten, cada vegada més, pels recursos propis. Aquests inclouen el personal humà que, a més dels voluntaris, té 2 jornades i mitja de tècnics -mitja per al suport a Secundària, una per a l'orientació laboral, l'acollida i la coordinació i una altra per coordinar l'àmbit de la gent gran, el centre d'aliments i l'atenció directa-.

Tot l'equip treballa tenint presents els eixos en els quals se sustenta Càritas i que representen els quatre cors del seu logotip: el més gran és la filosofia, la dimensió d'acollida i d'acompanyament -"perquè no som una oficina de repartiment d'aliments o de reforços educatius, sinó també d'acompanyament integral a la persona i a la família", explica Carmina Escalona-; i els altres es corresponen a la dimensió eclesial, la solidària i l'organitzativa.