L'estampa de la N-II al seu pas per les comarques gironines ha canviat totalment. Ara, els tràilers que hi circulaven ja no són la imatge recurrent i no es compten per centenars. D'ençà que han entrat en vigor les restriccions de pas per als vehicles de gran tonatge, els Mossos d'Esquadra han muntat controls a peu de Nacional i vigilen que els vehicles afectats per la mesura es desviïn per l'AP-7. Tot i que algun camioner encara no coneix la restricció, la majoria ja la té interioritzada.

A prop de l'entrada de l'AP-7 de Figueres Sud, a Orriols, a la Jonquera i a la sortida de Bàscara. Aquests són alguns dels controls que els Mossos d'Esquadra van muntar ahir a peu de la N-II, al seu pas per Girona d'ençà que, des de la mitjanit de divendres, van entrar en vigor les restriccions per als vehicles de gran tonatge que han acordat el Servei Català de Trànsit i el Ministeri de Foment.

L'objectiu és clar: assegurar-se que ningú transgredeixi la normativa. De moment, els agents no multen -de fet, la campanya informativa dura fins diumenge-, però sí que s'asseguren que aquells que obligatòriament han de fer servir l'autopista hi passin. A Orriols, per exemple, ahir al matí van aturar un camioner búlgar que no sabia que el tràiler que conduïa estava afectat per la restricció. Després de parlar amb ell, els Mossos d'Esquadra li van fer saber que havia d'anar a buscar obligatòriament l'autopista per continuar la seva ruta.

De fet, a escassos quilòmetres d'aquest control policial hi ha la travessera de Bàscara. En aquest punt, la restricció de pas és total, excepte casos que es poden comptar amb els dits de la mà. Com ara els transports especials que no poden fer servir l'AP-7 (ahir al matí pel poble va passar un tràiler que portava un iot) o bé els camions que necessiten anar a carregar terra i àrids en una pedrera de la zona.

Per assegurar-se que els camions de quatre o més eixos que circulen per la N-II ho fan per moviments interns, els agents els demanaven algun document que ho acrediti. La majoria ensenyaven el seu full de ruta, però també n'hi havia alguns -com en el cas de la pedrera- en què les empreses van fer un justificant als transportistes.

Ara, a la imatge de perfil de la N-II ja no hi figuren els grans camions i la resta de vehicles circulen amb més fluïdesa. Ahir, durant les primeres hores d'aplicació de les restriccions, a tots els controls policials els Mossos d'Esquadra coincidien a explicar que imperava la normalitat. "Fins i tot a la Jonquera, on s'acumulen més camions, més del 90% dels transportistes ja coneixen la mesura", va explicar un dels agents.

Ja al migdia, en dos dels controls situats a l'alçada del peatge de Maçanet i a la sortida de Sils, els Mossos transmetien la mateixa tranquilitat. Els dos agents que estaven estacionats a l'àrea de manteniment del peatge explicaven que el matí havia transcorregut amb total normalitat, i que el pas de camions ja s'havia fet sense cap mena de problemes. D'altra banda, l'agent encarregat d'informar els camions a l'alçada de Sils explicava que es notava que "molts dels camioners ja estaven ben informats", fet que ja s'havia vist a simple vista, amb molts menys camions circulant per la via. L'agent va afirmar també que la majoria de les intervencions que havia fet durant el matí d'ahir eren per explicar a alguns transportistes estrangers que no estaven assabentats de la nova mesura. Tot i això, va explicar que aquests no hi havien posat cap mena de problema i que van redireccionar el seu recorregut cap a l'autopista.

De moment, tot i que amb la normativa en vigor ja es podria haver començat a multar des d'ahir mateix, els agents estan duent a terme una tasca de divulgació. Tot i això, quan ho estimin oportú ja podran començar a sancionar els camioners infringeixin les normes i passin per la N-II tot i conèixer les restriccions. La multa que imposa el reglament promogut pel Servei Català de Trànsit és de 500 euros pels transportistes que passin per la N-II, sempre i quan no sigui en trànsits interns, com ara per carregar i descarregar o per poder emplenar el dipòsit de benzina. Allà on queda totalment prohibit el pas és a Bàscara.

Abertis nega guanyar-hi

Davant les acusacions que ha rebut per part de les patronals de transportistes de ser la principal beneficiada per l'aplicació d'aquesta mesura, la concessionària de l'autopista, Abertis, va sortir de les informacions. L'empresa va recordar que, a més dels 2.850 camions que es calcula que es trauran de la N-II, cada dia passen per l'AP-7 uns 5.000 vehicles d'aquestes característiques més, que fins ara no es beneficiaven de cap bonificació, i que ara també gaudiran de descomptes en els peatges.

Això, segons la concessionària, és el que equilibra la balança i fa que no tingui beneficis per l'increment de trànsit de camions de l'AP-7 a partir d'ara. De fet, Abertis també recorda que tant el govern de la Generalitat com el de l'Estat hauran de fer aportacions per compensar-la, perquè sinó hi sortiria perdent.

Des de la mitjanit de divendres, els camions de quatre o més eixos que facin tot el recorregut entre Maçanet i la Jonquera per l'AP-7 tindran una bonificació de peatge del 35%. Aquest percentatge l'assumirà íntegrament Abertis. En canvi, en el cas dels recorreguts interns, aquest descompte serà del 50%.

Per compensar aquest percentatge de diferència, la Generalitat i l'Estat faran aportacions, que no seran superiors al milió d'euros en el cas de la Generalitat, i a dos milions en el del Govern espanyol.