El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va dir ahir que ja s'han començat a imposar les primeres sancions als camioners que s'han saltat la prohibició de passar per l'N-II a les comarques gironines. "Desconec la dada exacta, però ja estem en la fase de transició entre donar informació a despistats i posar sancions", va assenyalar. El conseller va dir que "entenc i respecto" les protestes dels transportistes que han presentat un recurs contra la mesura. "Som conscients que genera inconvenients però era molt pitjor no fer res", afegia. Vila insisteix en el fet que la mesura és "excepcional i provisional" i assegura que, des dels primers dies, ja s'ha demostrat la seva "eficàcia".

Ara fa poc dies, les dues grans organitzacions del sector del transport de mercaderies per carretera, la CETCAT i la COT, van interposar un recurs contenciós administratiu davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) contra la prohibició, efectiva des del passat 19 d'abril, que els camions de gran tonatge circulin per l'N-II entre la Jonquera i Maçanet de la Selva. Els transportistes ressalten en l'escrit que l'únic culpable d'aquesta situació és el Ministeri de Foment que no ha desdoblat la via i exigeixen que l'Estat es faci càrrec del cost del peatge. Davant d'aquesta situació, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, assegurava que la Generalitat és "conscient" que la mesura provoca inconvenients. "Tot i això, el Govern té clar que s'ha de mantenir aquesta decisió perquè cal combatre la sinistralitat en aquesta via". Segons el conseller, la prohibició de pas de camions de gran tonatge per l'N-II ja ha demostrat que és "eficaç".

Vila també va explicar ahir a Fontcoberta -hi va visitar la Fira del Cargol- que la Generalitat ja ha tramitat les primeres sancions als camioners que s'han saltat la prohibició i han volgut circular per l'N-II a les comarques gironines. "Estem en la fase de transició entre informar a algun despistat i posar les sancions, és normal". El conseller va declarar que desconeixia el nombre exacte de multes imposades. Tot i això, comentava que els Mossos d'Esquadra ja podien sancionar des del primer dia en què va ser vigent la prohibició. En concret, segons el reglament del Servei Català de Trànsit, la multa a la qual s'enfronten aquests transportistes puja fins als 500 euros. En principi, s'havia dit que durant els primers dies els mossos només informarien als camioners sobre la prohibició i no posarien multes. "El missatge que volem donar és que la mesura és excepcional i provisional", comentava Vila.

Davant de les queixes dels establiments situats al costat de l'N-II que han patit una caiguda d'ingressos, el conseller apuntava que ja s'està treballant amb el Ministeri de Foment per "desencallar" el projecte de desdoblament de la carretera: "Estem parlant perquè es pugui desencallar el projecte durant aquesta legislatura".