Els diputats gironins de CiU a Madrid volen que l'Estat tanqui el Punt d'Inspecció Fronterera (PIF) de l'Aeroport de Girona i traslladi els equips i el personal al Port de Palamós. El diputat Jordi Xuclà va admetre que el PIF té un funcionament "quasi nul" i, en canvi, creu que els equips i el personal podrien ser útils al Port de Palamós, que així podria convertir-se en punt transfronterer. Això permetria als creuers i vaixells procedents de fora de l'espai Schengen poder fer escala a Palamós sense necessitat d'aturar-se abans a un altre port. El diputat Jordi Xuclà va recordat que l'Estat és el país europeu amb més punts transfronterers Schengen però que, fins ara, no han tramitat l'autorització per al port empordanès.

Per això, CiU s'avança a les justificacions que pugui donar l'Estat i va proposar usar els mateixos recursos i personal que es destinen al PIF de l'Aeroport de Girona i traslladar-los a Palamós. D'aquesta manera, van argumentar, no hi hauria cap despesa extraordinària. "Hem de reconèixer que després d'anys de reclamacions, el PIF de l'aeroport té un funcionament quasi nul", va manifestar Xuclà, que entén que la inversió realitzada es podria aprofitar a Palamós. "Fem una proposta constructiva i que econòmicament és viable", va remarcar.

Xuclà també va detallar que es podria disposar d'una "unitat mòbil" i, en cas que calgués inspeccionar algunes mercaderies que es volguessin importar o exportar des de l'aeroport, es pogués traslladar des del port fins a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar. El diputat va reconèixer que tot just llencen ara la proposta i que, a partir d'aquí, iniciaran una negociació "portes endins" amb el Ministeri de l'Interior. Xuclà espera que el fet que el ministre Jorge Fernàndez Díaz sigui català els pot ajudar a fer realitat la proposta. "Esperem que sigui sensible a les necessitats del turisme i l'economia del Baix Empordà", va manifestar.

Un altre dels objectius de CiU per aquest mandat és aconseguir la construcció d'un baixador que connecti la línia del tren d'alta velocitat amb l'aeroport de Girona. Xuclà va recordar que "dins la península ibèrica, no hi ha cap aeroport que estigui tan aprop d'una línia d'alta velocitat". En aquest sentit va advertir que "si pugem cap a Europa només París i Amsterdam tenen aquest avantatge estratègic", va remarcar. "Amb un baixador i un sistema de connexió un passatger no caminaria més que al Prat", va assenyalar. Xuclà va afegir que no només es beneficia Girona "perquè té l'aeroport, si no també el conjunt de Catalunya". CiU va recordar que l'Estat està plantejant connectar l'aeroport de Barajas amb l'Alta Velocitat mitjançant un ramal i en el cas de Girona no caldria. "En fariem prou amb un baixador", va dir.

Crítiques al PP

El diputat de CiU Jordi Xuclà va voler valorar les polítiques en matèria d'infraestructures que el PP ha dut a terme a la demarcació en l'any i mig de legislatura. Segons va valorat, el PP està fent "millor campanya de comunicació" que el PSOE però, segons denuncia, "la realitat és que només hi ha uns pocs quilòmetres en obres de l'N-II".

Segons va afegit, el grup de CiU estarà "molt atent" al ritme d'obres del tram Caldes de Malavella-Sils -que el calendari diu que ha d'estar acabat al gener del 2014- i també va criticat que l'Estat no hagi fet ús encara de la fórmula del peatge a l'ombra per impulsar més trams de l'N-II. Xuclà considera, en canvi, que la Generalitat ha fet un "ús i abús" d'aquesta fórmula, que consisteix en què una empresa privada fa les obres i després l'administració els retorna la inversió pagant per cada vehicle que fa ús de la via.