«Podem escollir el nostre futur? O estem destinats a veure què passa?». Amb aquestes preguntes llançades a l'aire iniciava el president de l'empresa Advanced Leisure Services, Àngel Díaz, la seva intervenció a la conferència organitzada per Tribuna de Girona. Emmarcada dins del cicle «Idees noves de futur», i sota el títol «Les noves claus de competitivitat turística. Estan preparades les comarques de Girona?», la xerrada de Díaz es va centrar en el moment de canvi que viu la societat i en apuntar de quina manera la indústria turística es pot integrar dins d'aquest canvi per sortir-ne enfortida.

El ponent va separar les dues realitats de les quals parteix, a dia d'avui, la destinació Costa Brava i Pirineu de Girona. D'una banda, Díaz va apuntar que l'actual és una realitat «preocupant», en la qual les proporcions de turistes i pernoctacions a les destinacions gironines vers el conjunt de Catalunya s'han reduït en un 3% i un 5%, respectivament. Així, el pes de turistes de la Costa Brava i Pirineu de Girona a Catalunya ha passat en els darrers anys d'un 21% a ser un 18% del total; i les pernoctacions s'han reduït d'un 25% a un 21%. En aquest sentit, Díaz va lamentar també que hi hagi hagut una manca d'inversió per renovar i ser competitius, amb menys creació de places hoteleres i una tendència creixent de tancament d'establiments d'allotjament. «No estem aconseguint renovar a una velocitat suficient», assegurava.

Per la banda positiva, el president d'Advanced Leisure Services va posar de relleu l'extens patrimoni que té el territori gironí, un punt de partida sobre el qual es pot treballar per millorar, d'on va destacar: un medi rural riquíssim; el cicloturisme i senderisme; l'oferta gastronòmica; la de sol i platja; el golf; la neu i la muntanya; l'activitat nàutica i subaquàtica o la cultural entre d'altres.

Tot això, però, tal com va afirmar, no serveix de res si «falta il·lusió». «Hem entrat en un cicle d'estancament», exposava Díaz, posant de relleu la necessitat de tenir una idea clara per tal de perseguir una objectiu i treballar per créixer.

Per fer-ho, el ponent va destacar la necessitat d'utilitzar el suport de les noves tecnologies, incorporar la sostenibilitat i gestionar el territori.

Com a exemple de voluntat de canvi, Díaz va citar la mesa empresarial de turisme que es crearà a Lloret per tal d'intentar reconvertir l'oferta, atraure nous inversors, millorar la imatge i generar esdeveniments en una destinació amb molts llits per omplir i que s'ha estancat.