Personal d'hotels i càmpings de Blanes, Lloret de Mar i Tossa ajudaran els turistes que siguin víctimes de furts, o per exemple que hagin perdut la documentació, a denunciar els fets a través d'internet. Aquesta ajuda els permetrà no haver de perdre tant de temps a la comissaria dels Mossos sinó que les víctimes, un cop l'hagin enviada telemàticament, se'ls donarà hora a la prefectura i després se'ls atendrà.

Aquest és l'objectiu d'una prova pilot que han engegat els Mossos d'Esquadra de la Selva Marítima i la Policia Local de Tossa de Mar. En total hi ha 19 establiments adherits, entre ells sis càmpings i tretze hotels de la Selva marítima i si la prova dóna bons resultats, la idea és extendre-la al sector.

El cap de l'Àrea Bàsica Policial (ABP) dels Mossos de la Selva Litoral, l'inspector Francesc Cardús va destacar que aquesta iniciativa ha estat possible gràcies a la unió de sector públic i privat. I va afegir que la recollida de denúncies a través d'internet actualment és anecdòtica, tot i que pot accedir qualsevol.

Cardús també va destacar que actualment en els municipis de la Selva marítma les denúncies que es reben majoritàriament, al voltant del 80% són per furts, com els delictes que es podran denunciar a través d'aquesta iniciativa. I va posar d'exemple que els típics casos són aquells fruit del descuit del turista i que el sol patir a la platja o a les zones comunes de l'hotel o pel carrer. És a dir, són aquells delictes, va afegir aquells que no la víctima no pot aportar cap descripció de l'autor dels fets i no hi ha ni intimidació ni violència. En aquestes denúncies que es recollirant als càmpings i hotels hi hauria també les perdues de documentació, entre d'altres. L'inspector va remarcar que els turistes aprofiten aquest tipus de descuits i solen ser lladres estacionals que fan el seu agost a l'estiu.

"Evitar el drama al turista"

Aquest tipus de robatori suposa pels turistes una situació d'estrés i drama ja que es troba en un país estranger i que no sap com anar a denunciar els fets ni tampoc a vegades no li parlen en el seu idioma. Per evitar-ho, s'ha engegat aquesta prova pilot on participen majoritàriament recepcionistes dels 19 establiments. Els empleats han participat en unes jornades de formació que han portat a terme els Mossos per tal que sapiguen ajudar els seus clients a fer la denúncia. Un formulari a més que es troba en diferents idiomes i que facilitarà la feina a les víctimes.

Un cop recollida la denúncia, el personal de l'establiment també els ajudarà a posar-se en contacte amb la comissaria dels Mossos per quedar un dia i hora. La campanya s'allargarà durant la temporada d'estiu i s'estendrà al sector turístic si té bons resultats. La valoració la faran la Policia Local de Tossa, els Mossos i les entitats privades d'hostaleria i càmpings participants.

El cap de la Policia de Tossa, Josep Sánchez va afegir durant la presentació ahir de la campanya que a Tossa de Mar els declites que es podran denunciar a través d'aquesta prova pilot suposaran el 50% de tots els que es produeixen al municipi i va valorar molt positiu la iniciativa.

Quant a la no inclusió de cap hotel Lloret de Mar en aquesta iniciativa, l'inspector Francesc Cardús va explicar que es deu a un tema "tècnic" i que de moment s'havia volgut fer la prova a Blanes i Tossa però que a Lloret de Mar en tot moment s'ha parlat amb el gremi d'hostaleria i si funciona la prova, s'hi extendrà.

L'arribada de turistes a la Selva marítima no només és focus d'aquesta prova pilot sinó que els Mossos també aposten per la prevenció i com va dir Francesc Cardús, en el cas per exemple del turisme rus, els Mossos parlen amb touroperadors i agències turístiques perquè els facin arribar consells per així evitar furts i d'altres delictes. Tot i això, el turista rus com va destacar l'inspector en cap és conegut pels delinqüents per ser un que té fama de portar diners en efectiu i no pas targetes i per això, se'ls avisa, va relatar, que se'ls diu que no ensenyin el feix de bitllets quan obren la cartera, entre d'altres.