Els conceptes d'innovació i competitivitat solen sempre girar al voltant de les grans empreses i organitzacions, i sovint, en els seminaris sobre aquestes matèries, es mostren casos paradigmàtics, molt allunyats de la realitat quotidiana de les petites i mitjanes empreses del nostre país.

El discurs de la innovació és per a moltes empreses petites un missatge poc motivador justament perquè només es percep aquesta activitat per les grans empreses.

Realment la innovació és una activitat assequible a totes les empreses i al conjunt de la societat. Potser la dificultat és la poca cultura de la innovació, pilar bàsic sobre el que s'estructuren els plantejaments, les idees i el seus processos.

La innovació a les empreses es pot focalitzar en els productes / serveis, en els processos productius, al camp comercial o als aspectes de l'organització i la gestió.

En l'àmbit de les PIMES, el sectors tradicionals com el del vi, l'agrícola, el del vidre, del cuir, de la fusta i la ceràmica tenen molt de recorregut a l'hora d'aplicar processos d'innovació en els seus productes.

Molta gent pensa que els sectors madurs, especialment els tradicionals, tenen poc recorregut en el futur. Plantejaments molt allunyats de la realitat. Realment en aquests sectors, existeixen moltes possibilitats d'incorporar noves visions en el producte i la seva extensió.

El projecte transfronterer Transversalis organitza a Figueres sota la direcció de la Universitat de Girona el seminari: Plantejaments innovadors en la vinya i el vi, com una iniciativa que vol donar a entendre les possibilitats de la innovació en aquest sector tradicional. Em el marc d'aquest seminari es tractaran aspectes tecnològics, comercials o de comunicació, així com experiències de cellers de la Catalunya Nord.