L'Ajuntament de Roses va dir que estudiaria cobrar per oferir serveis d'aparcament de cotxes i embarcacions al Parc Natural de Cap de Creus i així ho seguirà fent. Això és el que ha assegurat la regidora de Turisme del municipi, Montse Mindan, després que l'equip de govern hagi encarregat l'estudi de freqüència turística a les cales per determinar si el projecte és viable o no. La decisió es manté tot i que la setmana passada el Departament d'Agricultura es va mostrar taxatiu i va assegurar que no es plantejava cobrar per accedir al Parc. Des de l'Ajuntament al·leguen que no es tracta de fer pagar per entrar sinó que s'oferiran serveis amb l'objectiu d'acabar amb els problemes d'estacionament que es produeixen en zones com cala Jóncols, Montjoi o Pelosa, que es troben dins l'espai i tenen molta afluència de visitants.

"Nosaltres, tal i com preveu el POUM, estem treballant en els plans especials de cala Jóncols i de Montjoi. Quan això estigui acabar, anirem pel de la Pelosa", assegura Mindan. I és que, segons diu, l'objectiu d'aquests documents és, per exemple, regular les zones on es podrà aparcar i també altres aspectes urbanístics perquè hi ha punts on hi ha gent que hi viu. "El que no pot ser és que en una carretera d'accés que només té quatre metres es posin cotxes a banda i banda fins a peu de platja. Si hi hagués un incendi com el de l'estiu passat i hi hagués d'entrar un camió de Bombers, no podria passar", afegeix. Per això, diu que l'objectiu és establir solars adaptats on es permeti estacionar així com també el sistema de boies ecològiques que eviti que les àncores malmetin la posidònia. "Nosaltres no hem parlat en cap moment de fer pagar per l'accés sinó per oferir un servei que permeti preservar aquestes zones que tenen aquestes problemàtiques i que afecten el nostre municipi. Hi ha d'haver un servei que permeti arribar-hi d'una forma regulada", insisteix la regidora.

De fet, l'estiu passat l'Ajuntament va instal·lar una cadena per restringir l'accés als vehicles però, en molts casos, els conductors no fan cas de la prohibició. Aleshores es va anunciar que s'estava negociant el lloguer per als propers estius d'un solar que servís d'aparcament. La solució definitiva, però, passa per la redacció del pla especial que ara s'està elaborant i que ha de ordenar l'entorn. Aquest document no només regularà aquests aspectes sinó que se n'hi inclouran d'altres. "Per exemple, aquesta setmana hem notificat que ni nosaltres ni l'ACA podíem autoritzar un pou a Jóncols fins que aquest pla estigui en marxa". explica Mindan. Amb tot, diu que el projecte se seguirà estudiant tal i com ho va anunciar fa uns dies l'alcalde, Carles Pàramo (CiU). "Fa molt de temps que hi treballem i quan tinguem les dades necessàries d'afluència de persones i vehicles ho presentarem i ho discutirem", diu. La conselleria d'Agricultura, però, ja va sortir al pas de les declaracions la setmana passada assegurant que no s'ha plantejat la possibilitat de fer pagar els conductors i les embarcacions que vulguin accedir al parc i que ni tant sols n'ha parlat amb l'Ajuntament. El departament president per Josep Maria Pelegrí va recordar en un contundent comunicat que "el pagament en els espais naturals protegits està sempre condicionat a la prestació d'un servei però que l'accés és lliure". A més, insistia que la gestió del parc és competència seva i que hauria de ser la mateixa conselleria la que decidís l'aplicació de determinats preus públics o taxes. En aquest sentit, deia que actualment només es cobra en aquelles activitats que tenen lloc en espais naturals per tal de mantenir les infraestructures necessàries que fan possible l'activitat com, per exemple, la immersió al Parc del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. Des de Roses insisteixen que precisament aquesta és la seva voluntat: oferir zones d'aparcament regulades i també espais on deixar fondejats els vaixells sempre "adequat a les condicions del parc". L'Ajuntament plantejava que el cost per vehicle i dia fós d'uns cinc euros tot i que insisteix que, de moment, s'estan fent els estudis pertinents.