L'Estat va desencallar ahir els projectes de la subestació i el ramal de la MAT que ha de servir per alimentar el TAV a Riudarenes, tancant així un període d'incertesa que s'ha allargat més de dos anys, i el de la subestació de Santa Llogaia, que també ha de servir per subministrar energia a la línia d'Alta Velocitat. Mentre la resta d'obres als trams tant aeri com soterrat de la línia d'alta tensió ja s'han iniciat, aquestes subestacions havien quedat en l'oblit. Mentrestant, el TAV entre Barcelona i la frontera francesa fa sis mesos que funciona per sota de les seves possibilitats, assolint màximes de tan sols 200 km/h, quan l'objectiu és que arribi als 300. La posada en marxa de les subestacions de Riudarenes i Santa Llogaia, en principi, han de garantir un abastiment d'energia suficient perquè el tren pugui circular al màxim de les seves possibilitats.

La Direcció General d'Energia i Mines va publicar al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) l'autorització administrativa a Red Eléctrica per poder desenvolupar el projecte de la subestació de 400 kw de Riudarenes i el ramal que la connectarà amb el tram Vic-Bescanó de la MAT; i també la declaració d'utilitat pública de la subestació de Santa Llogaia.

En el primer cas, l'obra constarà d'una subestació que connectarà amb la línia d'alta tensió a través d'un traçat aeri format per 41 torres que portaran el cable de 400 kw en un recorregut de 17,5 quilòmetres. Tal com especifica el document d'autorització administrativa, aquesta infraestructura ha de servir per "permetre el subministrament al Tren d'Alta Velocitat en el seu tram Barcelona-França i assegurar els sistemes elèctrics 110 kw i 132 kw de la zona sud de les comarques de Girona. Addicionalment, permetre un augment del mallat de la xarxa de transport, fet que es tradueix en una reducció de les pèrdues de la xarxa en el conjunt del sistema peninsular".

L'Estat ha donat la llum verda administrativa al projecte tot i que aquest compta amb l'oposició tant de l'Ajuntament de Riudarenes com de la Diputació de Girona. Segons van informar ahir des de la companyia, haver superat aquest tràmit permetrà que ara es puguin començar a negociar les expropiacions amb els propietaris i municipis afectats, una feina que ja s'havia començat a fer, però que ja ha quedat obsoleta després de tants mesos amb el procés aturat. Paral·lelament, Red Eléctrica posarà el projecte constructiu a exposició pública.

Pel que fa la subestació de Santa Llogaia, l'obra permetrà "reforçar la xarxa a la zona a causa de l'agument de la demanda, la fiabilitat de la interconnexió amb França i permetre l'alimentació del TAV en el tram Barcelona-frontera francesa". En aquest sentit, la subestació, de la qual Red Eléctrica ja té l'estructura construïda, connectarà amb les infraestructures que Adif i Endesa tindran també a Santa Llogaia.